Ahad, Januari 06, 2013

Azam Tahun Baru


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalammualaikum.

Saya pasti ramai yang menggariskan apa yang mereka ingin capai dalam tahun 2013 ini, begitu juga saya. Namun, hasrat hati saya bermula sejak 1 Muharram lagi. Catatan ini saje nak taip supaya diri saya masih ingat apa yang ingin saya capai.

Azam
1. Kelas tahfiz al-Quran
Alhamdulillah, hasrat saya dimudahkan Allah sejak bulan Jun lagi. Namun, kelemahan saya daripada pengurusan masa. Ada juga Ustaz yang mengajar saya nasihat supaya jangan buat dosa macam couple, sebab itu punca hati kita susah nak menghafal. Saya terfikir, mungkin ini salah satu sebab Allah jarakkan hubungan saya dan pertemukan dia dengan orang yang jauh lagi baik? Ish, saya juga selalu berdoa, walaupun saya ni nakal tapi takde la mendoakan yang bukan-bukan. Positif, Allah tahu apa yang TERBAIK untuk kita. Impian saya untuk kuatkan kembali daya hafazan saya, Ya Allah, bukan mudah nak ingat, tetapi saya rasa sangat bahagia.

2. Laksanakan solat fardhu secara berjemaah
Saya yakin selaku lelaki muslim kita pasti tidak akan tinggalkan solat fardhu, namun susah kita nak laksanakan secara berjemaah. Kenapa? Tepuk dada, tanya iman. Cuma, saya sedikit malu menjadi imam kerana dosa yang saya lakukan. Hanya Allah Mengetahui betapa rendahnya hati saya ketika tunduk pada Dia.

3. Tinggalkan dosa
Kelemahan saya paling utama adalah LISAN saya. InshaAllah, saya cuba berubah menjadi seorang yang bahasanya mendidik dan mengajak kepada kebaikan. Semoga Allah kuatkan hati saya untuk tinggalkan perbualan yang sia-sia.

4. Kebajikan Dan Berdakwah
Ini memang impian saya, cuma dahulu saya jadi fasilitator rasmi bagi konsultan tertentu, namun saya mengambil keputusan untuk behenti kerana timbul sifat riak bila saya bercerita kepada orang lain. Saya terfikir, apa kebaikan yang saya buat selama ini terhapus dengan sifat kesombongan dalam diri saya. Saya sedar, ramai lagi orang di luar sana jauh lagi baik hati mereka. Bukan sedikit yang saya jumpa, malah ada yang sukarela datang walau tiada duit. Pernah sekali ada sahabat saya menahan lapar hanya untuk beri makan kepada orang yatim. Bagi kita cerita biasa, tetapi bagi yang alami, semoga Allah melimpahkan rahmat kepadanya. Apa yang saya ingin buat, saya akan diam sahaja apa yang saya lakukan, biarlah orang tertentu sahaja yang mengetahuinya. Buat apa kecoh-kecoh jika sedikit sahaja pahala yang dapat?

5. Pelbagaikan ilmu dan hadiri majlis ilmu.
Alhamdulillah, hampir setiap hari saya berpeluang walaupun kesibukan hidup yang melanda. Jika saya fikir balik, banyak masa saya habiskan kepada pasangan saya dahulu. Telefon, message, jumpa. malah makan sama-sama. Bila saya tinggalkan perkara tersebut, saya dapat rasakan masa saya sangat lapang. Kenapa? Itu yang menjadi persoalan dalam hidup saya. Adakah ini hikmah yang Allah ingin bagi?

6. Belajar mantapkan ilmu muzik
Ehem, saya beli keyboard untuk bermain piano. Rasa seronok!

7. Tingkatkan kualiti kerja
Fokus, dan bersungguh! Banyakkkan beristighfar ketika kerja!

8. Belajar
Sambung Master, fokus, dan tamatkan pengajian.

9. Tingkatkan kesabaran.
Dalam diri saya sikap dan perasaan marah mudah sangat timbul. Adakalanya saya marah kepada sesuatu perkara kecil, namun apabila saya membaca buku psikologi remaja, apa yang saya alami adalah proses kepada kematangan. Alhamdulillah, pengalaman itu membuatkan kita belajar sesuatu perkara.

10. Bersenam dan belajar ilmu pertahanan diri!
Jadual senaman saya tidak konsisten, adakala rajin, adakala malas. Namun, saya cuba perketatkan masa senaman saya. Yes, dan sekarang saya belajar bertinju. Jurulatih kata kat saya, cuba makan banyak. Ish, memang saya makan sikit je pun.

11. Berjimat
Wah, ini isu berat ni. InshaAllah, saya cuba kurangkan belanja untuk perkara yang tidak penting.

12. Jangan hipokrit dan bangga diri.
Saya akan belajar singkirkan sikap ini dalam diri saya.

13. Simpan aset
Ehem, kesinambungan daripada berjimat.

14. Libatkan diri dalam perniagaan
Sasaran saya adalah memasarkan susu tepung kambing dan juga pakaian. InshaAllah, ilmu yang saya dapat dulu saya ingin praktikkan.

15. Lastly, move forward.
Saya akan tinggalkan perkara yang menjadi bebanan kepada saya selama ini. Dalam diri saya, saya banyak terkenang kejayaan lalu, cinta lalu, malah dosa-dosa yang lalu. Bak kata Ustaz Zahazan, hidup ini indah jika apa yang kita buat kita ingat Allah. Jadi, saya akan berusaha berubah kepada yang jauh lagi baik. Ringkasnya, jom hijrah bersama!

Note: 31 Disember 2012

Tiada ulasan :

Catat Ulasan