Ahad, Januari 06, 2013

Tazkirah Remaja


Salam,
Saya harap ... baca dan hayatilah perlahan-lahan..
Awk..tujuan saya hantar email  ni bukan untuk menambahkan luka awk ... tapi nak mengurangkan beban yang awk hadapi sekarang..
Saya dah tahu banyak perkara yang mungkin awk sendiri takut kalau saya tahu..Sebagai seorang yang menyayangi awk, hati mana yang tak hancur bila dapat tahu benda2 mcm ni berlaku awk tak perlu risau, saya akan jaga aib awk dan takkan bagitahu dekat sesape pun..
Masih ada ruang untuk kita bertaubat dan anggaplah apa yang terjadi ada hikmah diatas kekhilafan kita yg lepas..
Sempat saya dengar tazkirah masa bulan puasa yang lepas..seorang ustaz bercerita walaupun mungkin cerita ni adalah tak betul tapi realitinya akan berlaku masa akhirat nanti..
"Seorang hamba ditimbang amalannya di hari akhirat dan didapati pahala dan dosanya hampir-hampir sama berat..cuma melebihi sedikit dosanya..lalu diminta hamba itu kepada ALLAH untuk diberi peluang sekadar beberapa saat untuk dia hidup kembali di dunia..kata ALLAH: aku sudah memberi banyak masa di dunia untuk kamu berbuat baik dan akhirat ini adalah masa untuk perhitungan..lalu dicampakkan hamba itu ke dalam neraka"
Cerita ini saya karang sendiri dan mungkin tidak tepat tapi jalan ceritanya hampir sama macam yg diceritakan ustaz tu..
"Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya"
(Hadis Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani)
Gerun bukan? Cuba letakkan diri kita di saat nyawa betul-betul dihujung halkum kita. Tidak terkata dan terbayang dengan apa-apa yang akan berlaku. Saat mati itu adalah rahsia dari Allah, tiada siapa di atas muka bumi ini yang mengetahui saat bila kita akan dipanggil olehnya..
Dalam firman Allah SWT mengingatkan kita bahawa:
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati dan sesungguhnya pahala kamu akan dibalas pada hari Khiamat." (Surah Ali 'Imran ayat 185)
"Bagaimana jika aku mati dalam keadaan tidak sempat untuk bertaubat dari segala dosa-dosa aku yang lampau?"
"Adakah aku akan mati dengan tenang jika dosa-dosa lalu ibarat menghambat aku sendiri di kari akhirat kelak?
"Dan bilakah waktu Malaikat Izrail itu akan datang untuk mencabut nyawa ku?"
Pintu taubat Allah sentiasa terbuka untuk kita sebagai umatnya. Jangan kita sesekali berputus asa dengan Rahmat dari Allah yang menciptakan kita. Firman Allah dalam Surah Az-Zumar ayat ke 53:
"Katakanlah: "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
Pintu Taubat Allah sentiasa terbuka luas untuk hambanya. Ayat diatas tiada sebarang syak wasangka dan keraguan untuk kita terus istiqamah memohon ampun dariNya dan meninggalkan segala kemungkaran yang telah kita lakukan. Dialah jua Yang Maha pengampun lagi Maha Mengasihani.
Mungkin agak berat untuk kita berubah tapi percaya dan istiqamahlah, InsyaAllah lama kelamaan karat yang ada dalam hati tu pasti akan hilang..
Kita manusia biasa yang sering kali melakukan kesilapan dan kesalahan. Jika kita seorang yang peka dan mengetahui akan segala kesalahan yang dilakukan itu adalah salah dan melawan tuntutan dari Allah, kita mempunyai peluang untuk berubah kepada yang lebih baik.
Sebelum terlambat, cepat-cepatlah kita untuk memohon ampun dan bertaubat dengan segala dosa, kemungkaran dan kelalaian kita yang lalu supaya Allah dapat mengampunnya sebelum hembusan nafas kita yang terakhir. Renungkanlah sepotong ayat Al-Quran, Surah Ali-'Imran ayat 135-136 untuk kita muhasabah dan hayati.
"Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal"
Ada part dalam cerita ni yang sy ambil dari penulisan lain..Bukan semua yang saya karang..
Awk,
Kalau dia seorang lelaki yg baik untuk awk, dia tak akan buat perkara yang tak baik kepada awk..Dan saya sendiri bukanlah seorang lelaki yang baik tapi kita sama2 lah cuba untuk berubah kepada yang lebih baik..Setiap perubahan walaupun kecil, pasti ada nilaian disisi Allah SWT..Tinggalkanlah dia, pedulikanlah apa pun yang dia buat.. Bina hidup baru..Bersihkanlah hati..
Saya akan terima ... seadanya dan akan tolong ... untuk bebas dari masalah ni..
Wassalam..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya suka baca penulisan seperti ini. Banyak pengajaran yang kita boleh ambil bersama. Daripada catatan ini, kita dapat lihat di mana seorang yang baik dambakan cinta yang ikhlas.  Desakan yang halus, pujian dan ajakan kepada perkara kebaikan. Seorang perempuan pasti tertarik dengan lelaki begini. Saya belajar sesuatu, dan saya jadikan pengajaran dalam hidup.

Untuk kita berubah, kita perlukan sesuatu rangsangan dan desakan kepada perubahan. Selama ini kita tidak menyedari kesilapan daripada diri kita.

Dahulu, dipuji akhlak yang baik, solatnya tidak pernah tinggal, menjadi ikutan sahabat yang lain malah pelajarannya cemerlang. Namun, hatinya tidak dapat menghalang nafsu serakah yang timbul dalam dirinya. Di situlah bermula segala fitnah dalam dirinya. Solat mula diabaikan, pergaulan mula menjadi bebas malah al-quran sering dilupakan. Akhirannya di mana? Sedikit demi sedikit, hatinya menjadi kotor. Dahulunya bersih, kini tercalit pelbagai noda. Hanya kerana cinta dunia? Mukanya berseri, namun hilang sinar keimanan apabila dilakunya dosa. Memberontak apabila ditegur kepada kebaikan.

Yakinlah, percaturan Allah itu sangat baik. Apa hikmah di sebalik apa yang terjadi. 

Saya melawat rumah kebajikan minggu lepas, di sana sepatutnya saya mengambil banyak pengajaran. Kanak-kanak tersiksa akibat kesilapan ibu bapanya, namun tidak muncul dendam dalam hati kanak-kanak tersebut. Sedangkan kita pula ditimpa kesusahan atas kesilapan diri sendiri.

Alhadulillah, impian saya untuk menjadi suami yang soleh, memahami pasangannya, romantis, bijak mengatasi masalah rumah tangga, mengetahui hukum halal haram, menjadi bapa yang baik, mengetahui tanggungjawab dalam rumahtangga masih lagi kuat. Sepanjang perjalanan hidup ini, kita kena belajar banyak perkara. Saya pasti akan terima baik buruk isteri saya nanti. Yang salah di sisi agama, saya pasti menegurnya dalam kaedah yang paling berhemah. Saya belajar dari pengalaman dulu, jika terlalu bertolak ansur atau membiarkan pasangannya melakukan apa sahaja, pasangan akan menilai kita tidak memperdulikan dia atau kurang mengambil berat. Namun, jika terlalu berkasar, maka akan hilanglah hormat dia pada kita.

InshaAllah, semoga Allah permudahkan cita-cita rumahtangga saya yang saya idamkan. Dimana, ketika saya atau isteri saya marah sekalipun, kami mampu ketawa apabila bersama. Dimana ketika badai menimpa, kami akan bantu-membantu bersama. Ketika berjauhan, akan timbul rasa rindu bersama. Itulah doa dan impian saya sejak kecil lagi.

Jika Allah takdirkan sebaliknya, saya tetap akan bersabar. Kerana saya yakin Allah tetapkan sesuatu yang terbaik kepada hambaNya. Biarlah tidak cantik rupa paras, namun hatinya cukup ikhlas menerima kita.

Note: Catatan 29 Disember 2012

Tiada ulasan :

Catat Ulasan