Ahad, Disember 26, 2010

Maafkan Ku Bertanya

Adakah diriku kau tak perlu lagi?
Adakah cintaku kau tak perlu lagi
Adakah dirimu dah berubah hati terhadap diriku

Adakah insan lain bertakhta di hatimu
Hinggakan dirimu mengubah cintamu
Manakah janjimu yang kau beri dulu kepada diriku

Kau pernah berkata cintamu adalah selama-lamanya
Bulan menjadi saksi pada malam itu
Kau kata kau cinta

Sayangku dengarlah rintihan hatiku
Ingin kau kembali seperti dahulu
Kenangan di jiwa membuat ku rindu kepada dirimu

Kau pernah berkata cintamu adalah selama-lamanya
Bulan menjadi saksi pada malam itu
Kau kata kau cinta

Kiranya diriku kau tak perlu lagi
Simpanlah kenangan cinta kita di hati
Walaupun sukar, ku akur kali ini
Biarlah ku pergi

Maafkanlah ku bertanya…

Ahad, Disember 19, 2010

Piala Suzuki

Yezza! Tak sangka Malaysia layak ke pusingan terakhir Piala Suzuki jemputan ini.
Selalunya aku tengok TV dekat library UKM je.
Nape? sebab aku hantu library..hahaha

Aku, dia dan duit

Aku sedar selama ni dia tau2 je bile aku ada duit, selalu je buat hal.
Bukan la aku nak salahkan takdir tetapi aku pasrah je..
sebab dia sudah banyak berkorban banyak untuk aku.
Sejak aku miliki dia, aku jarang menjaga dia.
Buka kerna aku tiada masa
tetapi aku terlalu malas untuk membelainya
Mujurlah dia tidak seperti yang perempuan
Yang pabila ditimpa kesusahan
Mula meninggalkan

Dia yang aku maksudkan adalah
Motor Kesayangan
Dia merupakan harta yang banyak membantu aku
Tanpa dia
mustahil aku mampu dapatkan apa yang aku inginkan
selama ini.

Motor,
Aku tahu kau kecewa dengan jagaanku,
Tetapi aku mahu kau tahu
Kau amat berharga untuk diriku

12 Aurat Wanita

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng...... .jadi hantu loceng...... ....

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik -Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya -Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

Sebarkan..

Jumaat, Disember 17, 2010

Rasulullah Dan Sains: Lalat

Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: " "Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat." Riwayat al-Bukhari

Huraian : Islam menghendaki kita supaya menjaga kebersihan bukan sahaja pada pakaian dan tempat tinggal malah pada makanan dan juga minuman. Rasulullah SAW amat menitikberatkan hal ini sehinggakan apabila seekor lalat pun yang memasuki makanan atau minuman, baginda menyuruh kita berwaspada terhadap penyakit yang bakal menimpa seperti keracunan makanan dan sebagainya.

Apa yang disebutkan di dalam hadis di atas telah pun dibuat kajian oleh para saintis pada zaman kemudiannya. Contohnya pada tahun 1871, Prof. Brefild, Ilmuwan Jerman dari Universiti Hall menemui mikroorganisma jenis Fitriat yang diberi nama Ambaza Mouski dari golongan Antomofterali. Mikroorganisma ini hidup di bawah tingkat zat minyak di dalam perut lalat. Ambaza Mouski ini berkumpul di dalam sel-sel sehingga membentuk kekuatan yang besar. Kemudian sel-sel itu akan pecah dan mengeluarkan sitoplasma yang dapat membunuh kuman-kuman penyakit. Sel-sel tersebut terdapat di sekitar bahagian ke tiga dari tubuh lalat, iaitu pada bahagian perut dan ke bawah.

Kemudian pada tahun 1947, Ernestein seorang Inggeris juga menyelidiki Fitriat pada lalat ini. Hasil penyelidikannya menyimpulkan bahawa fitriat tersebut dapat memusnahkan pelbagai bakteria.
Tahun 1950, Roleos dari Switzerland juga menemui mikroorganisma ini dan memberi nama Javasin. Para peneliti lain iaitu Prof. Kock, Famer (Inggeris), Rose, Etlengger (German) dan Blatner (Switzerland) melakukan penyelidikan dan membuat kesimpulan yang sama tentang mikroorganisma pada lalat sekali gus membuktikan bahawa pelbagai penyakit dan bakteria pada lalat hanya terdapat pada hujung kakinya saja dan bukan pada seluruh badannya.

Justeru mikroorganisma yang dapat membunuh kuman itu tidak dapat keluar dari tubuh lalat kecuali setelah disentuh oleh benda cair. Cairan ini dapat menambah tekanan pada sel-sel yang mengandungi mikroorganisma penolak kuman sehingga pecah dan memercikkan mikroorganisma istimewa ini.

Maka adalah ternyata bahawa apa yang dikatakan oleh Rasulullah adalah benar iaitu saranan baginda kepada kita agar menenggelamkan lalat terlebih dahulu ke dalam air bagi mengeluarkan mikroorganisma penolak kuman dari badan lalat tersebut, dalam erti kata bahawa badannya harus dibasahkan sebelum membuangnya dan air yang menjadi tempat pendaratan lalat tadi dapat diminum dengan selamat. Subhanallah betapa hebatnya junjungan kita, Nabi Muhammad SAW

Rabu, Disember 15, 2010

Essay Learning Process

NAME: RUZAINI BIN MD ZAMRI 
TITLE: BENEFIT or NOT? What I have learn today.

A boy looks nervous. His eyes are wild looking for signs where he supposed to go. Nearly two hours he was lost in Petaling Street. No credit to be on the phone. His face looked grim. When the phone suddenly rang, women’s voice heard on the phone,
"You're not coming to training this morning?" At that moment his heart leaps up happily. Although late, but he still have the chance. Who is that boy? Where he heading?
            Yes, that boy is me! Actually I need to attend the training for five days without skips, excuses or I will expel from this training. This training is important for get the job. Although a lot of jobs around here but the employment market is very intense. For the fresh graduate like me, I don’t have any experience. So, this is opportunity to me.
            In this essay I will tell about what I have learned for the first day. I arranged the point’s according what I remember. The first activity is “Ice Breaking”. This activity can be separated by two. First is introduction yourself and second is Pingu Pingu. What we did for this activity?
            For introduction yourself, the participants need to tell the others about their personal such as name, address, background education, strength and age. The values that I got for this activity are being the first person to action, don’t scare to talk in front of audience, respect, focus and listening to others.
            For Pingu Pingu activity we need to collect signature from other participants. Just imagined what happen when this game start? We just focus to collect signatures without notice the important thing, “listen the instruction carefully”. In interview, we need to listen question careful that give by interviewer to give the best answer. Not judge the questions until he finished asking. In this activity, I learn the important points, listen and follow the rules.
            We also provided examples of the importance of players, coaches and audience at a football match. Every group has their role. The audience will give the support, spirit and spectator. The coach will provide the strategy to player. The players will play the game. In every match, there have the rules. They need to follow the rules or their team will lose. And everything in worlds has their rules.
            In this training, the facilitator also gives the rules. Punctual, respect, follow the order, participate all activity and sincerity.
            Last but not least, the important thing for this training, I enjoy for the first day. Good luck for participates and have fun in this training. Thank you.
CATT Training
21 October 2010

Selasa, Disember 07, 2010

Mak Nyah Community

[The following press statement was first made public on Tuesday 30th November during a press conference at the ARROW office by the Mak Nyah community, specifically the Mak Nyah community of Negeri Sembilan. It’s included here to provide some background information about the current situation faced by the Mak Nyah community in Malaysia.]

STOP THE VIOLENCE AND PERSECUTION TOWARDS US
Press Statement by the Mak Nyah Community of Malaysia

Contact: Thilaga Sulathireh
Date: 30 November 2010


We are the Mak Nyah community and we are being persecuted by Section 66 on “Lelaki berlagak seperti perempuan” of the Syariah Criminal Enactment (Negeri Sembilan) 1992 (please refer to this section and similar sections in other states in Malaysia in Appendix 1). We have suffered mental distress, physical violence and even sexual molestation at the hands of the religious officers who enforce these laws. We are stripped of a life of dignity and deprived of our personal liberty, and we fear for our lives. We are unable to step out of our homes without the fear of getting harassed, abused or arrested. We are no longer able to go out or to eat and drink in public without the fear of harassment and abuse from the religious officers who enforce these laws. We demand that the religious authorities of the State of Negeri Sembilan and all its officers stop harassing, victimising and persecuting us for who we are.

In Negeri Sembilan where we live, we are forced to walk around without our brassieres as it is used as evidence against us upon arrest. We are “advised” by the religious officers to just wear t-shirts, track bottoms or men’s shorts. Despite following these instructions, we are still arrested on the basis that we physically look like women. We are sexually molested or our breasts are groped when the religious officers who enforce these laws insist on checking if we are wearing brassieres. We are sometimes made to change our clothes in full view of the religious officers.

We are instructed to plead “Guilty” by the religious officers and even by the state’s Legal Aid Bureau. Without proper legal advice, we plead “guilty” and as a result we are sentenced with heavy fines and sometimes we even face imprisonment. Under such laws, it is impossible for us to live and earn a living. Sometimes, we are also compelled to attend mandatory religious counseling sessions. We are Mak Nyahs. No amount of “counseling” or coercion can ever change that. All we ask is to be left alone and for respect of our personal and private lives. Such mandatory counseling we consider to be an infringement of our personal liberty.

We also suffer hardships in obtaining employment as we are discriminated against by employers on the basis of who we are. We suffer rejection in schools and in some institutions of higher learning. At the latter, we are sometimes required to attend boot camps in order to make us more “manly”.

As Mak Nyahs, we have the right to live with dignity like all citizens in Malaysia. We have the right to our identity, the right to self-expression in our dress and mannerisms, the right to respect for our personal and private life and the right to livelihood as other citizens in Malaysia. These are our fundamental liberties as enshrined in Articles 5, 8 and 10 of the Federal Constitution, the supreme law of the land. Any law that violates our rights arbitrarily is no longer good law.

These are also violations of our human rights under the Universal Declaration of Human Rights and the Jogjakarta Principles on human rights relating to sexual orientation and gender identity.

We ask the Legislative assemblypersons of Negeri Sembilan, the Negeri Sembilan Religious Department Directors and all other Malaysian elected representatives and leaders to stop the violence and persecution that has been targeted against our Mak Nyah community.

We appeal to all who believe in freedom under the Federal Constitution, human rights, non-discrimination and equality, to stand with us and join us in our call for the stop of the targeted persecution and violence towards our Mak Nyah community in Malaysia.

+

Appendix 1

Syariah Criminal Offences Enactment of other states in Malaysia which have been used to persecute the Mak Nyah community

ENAKMEN 4 TAHUN 1992
ENAKMEN JENAYAH SYARIAH NEGERI SEMBILAN 1992
BAHAGIAN IV - KESALAHAN
Darihal kesalahan mengenai kehormatan diri
Seksyen 66. Lelaki berlagak seperti perempuan.
Mana-mana orang lelaki yang memakai pakaian perempuan atau berlagak seperti perempuan di mana-mana tempat awam adalah melakukan satu kesalahan dan hendaklah apabila disabitkan dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

ENAKMEN 9 TAHUN 1988
ENAKMEN KANUN JENAYAH SYARIAH 1988 (NEGERI KEDAH)
BAHAGIAN II - KESALAHAN-KESALAHAN
Seksyen 7. Pondan.
Mana-mana orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan berlagak seperti perempuan di mana-mana tempat awam adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

ENAKMEN 2 TAHUN 1985
ENAKMEN KANUN JENAYAH SYARIAH 1985 (NEGERI KELANTAN)
BAHAGIAN II - KESALAHAN-KESALAHAN
Seksyen 7. Pondan.
Seseorang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan berlagak seperti perempuan di mana-mana tempat awam adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

ENAKMEN 6 TAHUN 1991
ENAKMEN KESALAHAN SYARIAH (NEGERI MELAKA) 1991
BAHAGIAN IV - KESALAHAN-KESALAHAN LAIN
Seksyen 72. Lelaki berlagak seperti perempuan.
Seseorang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan berlagak seperti perempuan di mana-mana tempat awam tanpa alasan yang munasabah adalah merupakan suatu kesalahan dan apabila disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

ENAKMEN 4 TAHUN 1993
ENAKMEN JENAYAH DALAM SYARAK 1991 (NEGERI PERLIS)
BAHAGIAN II - KESALAHAN-KESALAHAN
Seksyen 7. Pondan.
(1) Mana-mana orang lelaki yang berlagak seperti perempuan (tasyabbuh) di mana-mana tempat awam adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi lima ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

ENAKMEN 3 TAHUN 1995
ENAKMEN KESALAHAN JENAYAH SYARIAH 1995 (NEGERI SABAH)
BAHAGIAN IV - KESALAHAN
Seksyen 92. Lelaki berlagak seperti perempuan atau sebaliknya.
Seseorang lelaki yang memakai pakaian perempuan atau berlagak seperti perempuan atau sebaliknya di mana-mana tempat awam adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.


p/s: What are you think?

Ahad, Disember 05, 2010

Kesetiaan dalam pekerjaan

Kadang-kadang tak rase pelik ke mengapa orang asyik-asyik nak tukar pekerjaan?
Kalau alasan nak dapatkan gaji yang lagi tinggi serta kedudukan yang lagi baik itu boleh la..
Tapi alasan yang diberikan tidak dapat menyesesuaikan diri la..
Kadang-kadang mereka ni tak tahu bersyukur..ramai yang inginkan jawatan yang mereka sedang jawat..
Namun, apa yang mereka lakukan?
Setelah diberi kepercayaan, maka diperlakukan dengan sewenang-wenangnya?
Saat kerja, curi tulang..
Saat minta kerja, wah, manisnya berkata-kata!
Camon r..
Behenti merungut la. Ada ramai lagi yang laggggiiii susah dari kamu.
Sekadar kata kerja susah, boleh ke kamu beritahu kat saya,
kerja apa yang senang? kerja apa yang tidak perlukan pengorbanan?

p/s: Kalau la kita tidak tamak

Rase Jeles Giler

Wahahaha..entri kali neh bukan pe..sebab blog neh dah tak leh mainkan lagu..pastu yang tak bestnye dah takde idea..huhuhu..giler sedih!
Bile dah bosan mulalah merayap-rayap kat blog orang lain..
banyak rupanya bloggers kat Malaysia neh..bukan setakat suam-suam kuku malah siap MAKAN-TIDUR-CINTA sama blog..waduh..bisa runsing @_@
kesimpulannya: harus ke aku jadi pakar blog juga? maka better mula BISNES! bisakah?


aku tertarik juga camne nak elak dari material kena amek dari blog neh macam pic ke, video ke..yang aku perasan ada juga bloggers tak bagi right-click..best siot kalu leh wat camtu..tapi kena pelan-pelan kayuh r sebab aku neh masih baru dalam dunia bloggers neh walaupun aku dah lama berkecimpungan dalam dunia cyber neh..

Laporan menu hari ini
McD lagi..nape McD? sebab itu je yang aku selera sekarang..ye r, dah r menginap secara haram..pastu tak sedar-sedar pintu Universiti dah terbuka luas suruh kuar..wahuhuhuhu..menangis dalam hati jelah..

p/s: cerita 2 Alam bila nak capai target?

Maafkan Ku

Sayang,
Masih ingatkah saat kita sering berjumpa suatu masa dahulu?
Saat di mana kita akan berbual tentang impian kita bersama.
Saat di mana aku berpeluang menatap wajahmu
dan sengaja aku mencari sebab untuk kita sering bertemu?
Aku sentiasa memilih untuk menaiki feri bersama
Dibuai angin laut yang menghiburkan aku
Namun, kini ia menjadi kenangan.

Sayang,
Aku tahu di mana tahap diriku berada
Aku menyingkirkan dirimu dari hidupku
Bukan kerana aku membencimu
Bukan kerana aku inginkan wanita sempurna
tetapi saat aku berada di kejatuhan
Saat aku ditimpa musibah
Dan kamu mengetahui setelah kepergianku.

Sayang,
Masih segar dalam memoriku,
Suatu kita dahulu,
Masih di alam persekolahan,
Saat aku menceritakan musibah yang melanda diriku,
Kamu menangis.
Tahukah saat kamu menangis untuk diriku
Hatiku hancur?
Kerana itulah aku jadikan diari aku
sebagai tempat aku mencurahkan segalanya
Kerana aku tidak lagi sanggup
membiarkan diri engkau menjadi risau lagi
kerana keadaan diriku,
Bukan tiada kawan, bukan tiada teman,
tetapi aku tidak mahu berkongsi selain denganmu,
Namun diari itu aku musnahkan
setelah kepergian engkau
Dan kini aku jadikan teman sebagai tempat aku bergantung segalanya.

Sayang,
Aku sering senyum sendirian,
Bila aku terkenangkan diriku,
Aku menjadi seorang yang tabah
kerana engkau sering menjadi pendorongku
Aku menjadi seorang yang pandai berkata-kata
kerana aku teringin bermadah pujangga dengan dirimu
Aku menjadi seorang pemimpin pelbagai jawatan
kerana aku ingin membuatkan dirimu kagum dengan diriku
Aku cuba menjadi yang terbaik
kerana aku tidak mahu kamu jelik pada diriku
Dan kamu pun boleh memahami
Tiada yang mudah di dunia,
Semua perkara perlukan pengorbanan.

Sayang,
Saat aku bersendirian menonton wayang,
Aku sering berasa bersama denganmu,
Saat aku menyanyi bersendirian,
Aku sering nyanyikan lagu yang pernah kamu dendangkan,
Saat aku menangis,
Aku sering terasa kamu mendakapku,
Saat aku dipinggirkan,
Aku sering merasa kamu mendengarku,
Saat aku berasa marah,
Aku sering merasa kamu menyabarkanku
Cukuplah dengan apa yang kamu lakukan,
Kerana aku tidak sanggup lagi
Menerima perkara yang tidak mampu aku berikan kepadamu sentiasa

Sayang,
Aku tahu hidup seperti ini derita
Tetapi aku harus teruskan,
Aku membuatkan hatimu benar-benar terluka
Supaya kamu tidak teragak-agak
Supaya kamu tidak berpaling lagi
Walaupun ternyata kerinduan menyelubungiku,
Kerana aku dapat merasakan,
Kamu pasti bahagia
Tanpa aku di sisi

Sabtu, Disember 04, 2010

Penyinta Wanita Setia

(Cerita yang tidak habis ditaip, malah saya sendiri hampir-hampir melupai cerita ini. Ditaip pada bulan November tahun lepas)

Tersentuh di hati penulis apabila terdengar suatu cerita yang sangat-sangat menyentuh hati. Cerita ini berlaku sudah hampir sebulan. Ketika itu penulis bersendirian makan di kedai makan tepian jalan kawasan Bangi ini, tetiba ada seorang lelaki dalam lingkungan 20-30an minta izin gunakan tempat yang sama. Kebetulan pada masa tersebut tempat penulis tengah makan memang meja paling besar tetapi duduknya cuma seorang.
Memangnya saya seorang yang ringan mulut berbual. Dari cerita pekerjaan, berubah kepada cerita kebajikan, berubah kepada pelbagai analogi cerita hinggalah cerita keluarga dia.
"Kamu percaya tak abang ini seorang duda anak dua?". Terkejut saya apabila soalan itu keluar dari mulut dia. Terasa ada tidak kena dengan soalan sebegitu.
"Eh, kenapa abang cakap macam tu?"
"Kalau kamu nak tahu, abang ini duda. Cerai hidup". Jawab dia dengan selamba.
Saya yang cepat tersentuh hati dengan cerita duka ini mulalah ingin mencungkil rahsia dia. Bukan niat memburukkan keadaan, sekadar dijadikan ikhtibar dan pengajaran.
Saya juga pernah terjumpa dengan pasangan emas di Penang dulu. Itu yang menyebabkan mengapa saya menjadi seorang yang sangat dahagakan kasih sayang seorang teman hidup. Bayangkan umur sudah 60an tetapi keluar bersama isteri berpegangan tangan. Malah makan aiskrim kongsi bersama! Nanti saya akan ceritakan di blog ini. Dengan kawan-kawan saya sudah berkongsi.
Berbalik kepada cerita saya tadi, lelaki tersebut merupakan seorang pekerja am.

Jumaat, Disember 03, 2010

About Woman

"Whatever u give a woman, she will make it greater. Give her sperm, she will give u a baby. Give her a house, she will give u a home. Give her groceries, she will give u a meal. Give her a smile n she will give u her heart. She multiplies and enlarges what she is given. So if u give her crap, be ready to receive a ton of shit.hahaha :p



Rabu, Disember 01, 2010

Lelaki Romoe vs Rozek Kacak

Wah..kali neh saya kembali lagi dengan topik hangat! yehaaa..tahukah anda bahawa 30 % wanita mudah lentok dengan lelaki romeo ini? Anda bagaimana? wah..tak perlu la bagitau jawapannya kat saya..anda sendiri pun pernah merasainya..dalam pengalaman saya bercinta sebelum ini pun membuktikan betapa wanita inginkan lelaki sebegini..

Pernahkah anda terfikir mengapa kebanyakkan perempuan senang dengan lelaki sebegini? Jom saya sharekan dengan anda..

Berani dan cool. Itulah sifat yang sering dimiliki oleh kelompok romeo ini. Walaupun mereka dimaki sekalipun sampai terkeluar anak tekak sekalipun, tapi diaorang rilek rilek je..maintain jah..jujurnya saya ni maintain je dengan wanita lain tetapi dengan pasangan saya, sehari salah setahun marah! wahahaha..erk..dah failed satu kategori.. ><"

Kebiasaannya apabila keluar dating or berjumpa dengan lelaki romeo ini, wanita akan gembira! Masa yang digunakan sangat-sangat la berbaloi. Mereka ini bijak meggunakan masa menghiburkan pasangan serta aktiviti untuk menambat hati pasangan masing-masing. Tak percaya? Keluarlah dengan mereka..hihihi..saya pula? ramai je yang terhibur apabila keluar dengan saya tetapi dengan pasangan? oh..asyik-asyik rushing je sebab masa selalu suntuk. lepas itu mulalah emo sepanjang masa berjumpa apabila dia lewat ><"

Sekiranya anda perasan, lelaki romeo ini adalah kelompok yang tidak mudah gelabah, tidak kecoh dan tidak berlagak. Semuanya suam-suam kuku sahaja. Mereka tidak mudah terdesak dalam melakukan apa-apa perkara. Sebab itu mereka mudah mengawal keadaan. Nak banding dengan saya tentang ciri-ciri ini? Ramai yang mengatakan saya nampak tenang je walaupun banyak jawatan, program, masalah dan aktiviti dalam masa yang serentak! Tetapi hakikatnya saya mudah menggelabah, takut salah, sentiasa ego malah tak mengaku kelemahan pun. Tak percaya juga?

Lelaki romeo seringkali menjadi idaman utama ramai wanita. wah, saya pun nak kalau macam nie..ahaha. Sifat semulajadi wanita ialah suka membuat perempuan lain cemburu. eh, betul ker nie? heh. Dan apabila wanita dapat bertemankan lelaki romeo aka kacak, kadar cemburu wanita lain kepadanya akan meningkat berkali- kali ganda. Fuh, berganda betul. ahaha. Kombinasi yang sempurna lagi mantap! Saya pula selalu je cakap saya kacak tetapi ramai yang akan jawab balik, "Kacak ke?"..dush dush..hahaha..

Dan yang terakhir dan yang paling penting, kelompok romeo ni pandai bergaya. Segak! Wanita secara semulajadinya memang suka berhias dan apabila dipadankan dengan kelompok romoe ini maka mereka akan menjadi lebih bergaya lagi. Kerna itulah sering dikatakan lelaki yang pandai bergaya ini selalu mencuri hati wanita. Saya? Baju yang dah berusia 5 tahun lebih pun pemberian keluarga, kekasih, aktiviti pun saya sanggup pakai. Kerna saya begitu menghargai barang yang ada nilai dalam hidup saya. Dan sebab itu jangan tanya kenapa saya suka pakai yang sama berulang-ulang walaupun dalam almari saya banyak lagi baju baru yang lain! Sebab saya memiliki ciri-ciri lelaki yang sangat setia n_n

Walaupun persepsi di atas hanya dimiliki segelintir sahaja, kerna setiap pasangan akan terima seadanya pasangan dia. Hargailah mereka yang menyayangi anda sebelum anda kehilangan kasih-sayang dia selama-lamanya.

p/s: saya romeo bagi wanita lain tetapi berlainan sikap dengan pasangan saya.. kerna hati saya mudah tersentuh dengan tindakannya

Ahad, November 28, 2010

Pak Pandir

KIPAS

Ketika menaiki sebuah pesawat Nuri ke sebuah kampung orang Asli di Paloh Inai, Pekan, Pahang, seorang pegawai Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) berkata:

"Panasnya dalam helikopter ini ...".

Maka menjawablah Pak Pandir yang turut berada dalam helikopter itu: "Mahu tak panas tuan ...kipasnya besar ...tapi di luar ..."

HANDPHONE



Satu ketika di kampung Pak Pandir jauh di pendalaman Pahang, seorang pegawai kerajaan melihat Pak Pandir mempunyai handphone ... "Wah Pak Pandir ...ada handphone ...ada coverage ka dekat sini ...?"

Jawab Pak Pandir: "Sini tak ada, tapi kalau encik mahu talipon saya punya handphone, kasi tau sama saya, saya boleh pergi ke bandar Rompin, sana ada coverage"


KONDOM

Pak Pandir mengadu pada pegawai kesihatan: "Doktor, doktor kata kalau pakai itu kondom, Mak Andih saya tak boleh beranak, tapi selepas saya pakai, dia beranak juga, sudah berduyun-duyun anak saya."

Tanya pegawai kesihatan: "Pakcik pakai kondom itu betulkah caranya?"

Jawab Pak Pandir: "Saya pakai betul pada tempatnya, cumanya saya ini orang Islam, bila saya tengok kondom itu tidak bersunat,saya pun sunatkanlah (khatankan)..."


PETAI

"Encik satu longok, RM1 sahaja.Tapi, kalau encik ambil semua, kira murah...RM20 sahaja." 
Pak Pandir yang menjual petai di tepi jalan berkata kepada seorang lelaki yang bercadang membeli petai itu ...
Tanya lelaki berkenaan : "Berapa longok semuanya?"

Jawab Pak Pandir : "Semuanya 20 longgok ..."

CUTI

Pak Pandir yang bekerja di sebuah kilang sebagai pengawal keselamatan berjumpa dengan manager minta cuti ... "Tuan saya mahu minta cuti seminggu balik kampung, ada urusan keluarga. Bolehkah?

Jawab manager : "Cuti seminggu ...oklah, saya bagi cuti seminggu.

Selepas 14 hari, baru Pak Pandir balik bertugas.

Tanya si manager : "Kenapa dua minggu cuti?"

Jawab Pak Pandir : "Saya minta seminggu cuti. Tuan bagi seminggu cuti. Jadi dua minggulah ...

Menantu Hantu

Ada satu famili. Satu hari sedang menantu lelaki tengok TV, bapa mertua lalu di depan. Tiba-tiba bapa mertua rebah sambil memegang dada. Apa lagi, kelam-kabutlah si menantu. Isterinya dan emak mertuanya pun menerkam ke arah bapa mertua sambil pegang-pegang dada bapa mertua.

Bapa mertua tak bergerak, senyap saja. Bertambahlah gabra semua yang... melihatnya. Emak mertua menyuruh menantu mengajar bapa mertua, yang di atas ribanya itu mengucap. Dia gabra, sampai isterinya pun tolak-tolak bahunya suruh cepat lakukan. Emak mertuanya ulangi lagi suruh dia ajar mengucap.

Dalam gabra itu, si menantu pun dekatkan mulutnya ke telinga bapa mertua sambil berkata: "Ma Rabbuka! (Siapa Tuhan kamu!).." Kuat juga dia sebut, hingga terkejut emak mertua bila mendengarnya.

Tiba-tiba bapa mertua tersedar dan terus berkata: "Bila masa kau jadi malaikat ni? Aku belum mati lagi la..".

Chegu Ibrahim Dan Man Dol

PART I


Che'gu Berahim sedang mengendali kelasnya dalam aktiviti sukan di padang sekolah. Seperti biasa, Che'gu Berahim akan menyuruh murid²nya melakukan regangan otot. Tiba di satu bahagian, dimana murid² baring dan mengangkat kaki lalu menggerakkannya seperti sedang mengayuh basikal. Che'gu Berahim asyik memerhati seorang muridnya yang pada mulanya menggerakkan kakinya tiba² memberhentikan kakinya. Lalu Che'gu Berahim menyergah muridnya yang bernama Man Dol. 
"Woiiii Man, apa sebab kau berhenti ni hah". 
"Oh Che'gu Berahim, basikal saya tengah turun bukit Che'gu, sebab tu saya berhenti.Takkan nak kayuh jugak?"

PART II

Waktu sekolah telah tamat.sebelum keluar kelas, Che'gu Berahim telah bertanya kpd murid²nya.

Che'gu : Siapa nak pergi syurga?
Semua murid mengangkat tangan kecuali Man Dol lalu Che'gu Berahim pun bertanya,
Che'gu : Man, kenapa awak tak nak pergi/masuk syurga?
Man : Mak saya kata lepas habis sekolah, terus balik rumah.. jangan pergi mana-mana.


PART III

Che'gu Berahim sedang mengajar Bahasa Melayu dalam kelas 1 Mawar...
Che'gu : Man, boleh kamu buat ayat dengan menggunakan perkataan tepong?
Man : Itu senang saja cikgu.. ayatnya ialah.... emak sedang membuat kek didapur.
Che'gu : Mana tepungnya??
Man : Tepong kan ke dalam kek tu.... Che'gu nie tak sekolah ke hape??


PART IV

Seperti biasa, Che'gu Berahim nie mengajar pelajar di Sekolah Agama.Che'gu Berahim mengajar budak tahun satu
Pada hari tersebut, beliau mengajar bab"cara berwudhuk"Selepas mengajar, beliau (Che'gu) selalu meminta muridnya bertanyakan soalan jika terdapat kemusykilan.

Che'gu : Ada sesiapa hendak bertanyakan soalan?
Tiba² seorang anak muridnye mengangkat tangan, nama murid tu adalah Man Dol
Man : Ada Che'gu. saya ada satu kemusykilan. Boleh tak kita ambil wudhuk dua kali?
Che'gu : Boleh, tapi kenapa sampai dua kali ambil wudhuk?
Man : Saya ambil dua kali sebab kalau saya terkentut, wudhuk lagi satu tu boleh buat spare part!
Che'gu : Allahhuakbarr!!!


PART V

Che'gu Berahim: Joe, cuba terangkan apakah tugas akar pokok pisang?
Joe : Untuk mencari makanan, che'gu
Che'gu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Wati pulak. Apakah tugas batang pokok pisang?
Wati : Untuk membawa makanan yang dicari akarnya, che'gu
Che'gu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Man Dol pula. Apakah tugas daun pisang?
Man Dol :untuk membungkus nasi lemak, che'gu...
Che'gu Berahim: uii... lagi bagus... berdiri atas meja sampai habis kelas..

Sabtu, November 27, 2010

Menteri Melawat Rumah Sakit Jiwa

Seorang menteri terhormat mengunjungi sebuah rumah sakit jiwa."Bagaimana keadaan kamu?" menteri tersebut bertanya pada pesakit. "Senangkah kamu semua dengan segala apa yang ada disini?""Senang tuan!" para pesakit itu bersorak serentak."Apakah kelakuan kamu baik disini?"

"Baik tuan," ujar seorang pesakit. "Kerana kami berkelakuan baik, pengarah ...rumah sakit ini membina sebuah kolam renang untuk kami, lengkap dengan papan anjal. Secara bergiliran kami diizinkan menggunakan papan anjal itu. Kalau kelakuan kami semakin baik, pengarah berjanji akan mengisi kolam renang itu dengan air bulan depan...."

Lawak-lawak hiburkan hati

KAHWIN LAIN 

Malam tu lepas makan malam, Ajoi lepak-lepak di depan TV sambil berbual dengan isterinya.

Ajoi: “Kalau abang meninggal, ayang menikah lagi tak?”

Isteri: “Tentu saja tidak! Ayang akan duduk dengan adik perempuan Ayang. Abang pulak camner kalau saya meninggal, abang nikah lagi tak?”

Ajoi: “Tentu sekali tidak , sama juga macam ayang… abang juga akan tinggal bersama dengan adik perempuan Ayang…

GAJAH MATI

Seorang pengurus sebuah Zoo mendapat panggilan telefon mengenai kematian seekor gajah di Zoo tersebut. Sebagai langkah pemeriksaan, pengurus tersebut telah pergi ke kandang gajah tersebut dan mendapati ada seorang lelaki menangis bersebelahan dengan bangkai gajah tersebut.

Pengurus : Sebagai penjaga gajah, saya faham kesedihan yang kamu tanggung kerana apabila haiwan yang kita bela sudah mati.

Lelaki : Saya bukan penjaga gajah ini, tuan. Tetapi sayalah yang ditugaskan untuk menggali kubur dan menanamnya.

CATATAN HARIAN SUAMI DAN ISTERI


Rumitnya seorang isteri, dan simplenya seorang suami...jadinya kena selalu berfikiran positif...barulah tercipta rumahku shurgaku!

BUKU HARIAN ISTERI

Malam Minggu - Dia berkelakuan aneh. Sebelumnya kami berjanji bertemu di Cafe. Aku shopping seharian dengan kawan-kawan, sehingga mungkin dia kesal karena aku agak lewat sampai di Cafe, tapi ...dia tak bercakap.

Dia tak bercakap langsung, jadi aku ajak dia pergi ke tempat yang agak sunyi supaya kami dapat berbincang,dia setuju tapi tetap diam membisu. Aku tanya apa yang salah - dia jawab, "Tak ada".

Aku tanyakan apakah kesalahan ku yang membuatnya kesal. Dia kata hal ini tak ada kaitannya dengan ku dan minta aku tak usah sibuk.

Dalam perjalanan pulang, ku katakan aku mencintainya, dia cuma tersenyum tipis dan tetap membisu. Aku tak dapat menjelaskan perangainya petang itu. Aku tak habis-habis berfikir kenapa dia tak menjawab, "Aku cinta kamu juga".

Sesampainya dirumah, aku merasa kehilangan dia, dan seolah-olah dia tak menghendaki ku lagi. Dia hanya duduk dan nonton depan TV; dia terlihat jauh dan menghilang.....

Akhirnya aku putuskan untuk tidur. Lebih kurang 10 minit kemudian, dia masuk ke kamar. Aku tak tahan lagi, ku putuskan untuk menghadapinya dan menanyakan soal sebenarnya, tapi dia langsung tertidur. Aku mulai menangis sampai tertidur. Aku tak tahu apa yang harus ku lakukan. Hidupku terasa bergoncang.....


BUKU HARIAN SUAMI

Hari ini LIVERPOOL kalah. SIALLLLL!!!


Hina Sangat Ke Mamat Ni?

Perkara nie jadi 6 thn lepas, esok tuh nak puasa ler, aku ingat lagi... sebab tuh sampai laa nie aku cukup takut nak berkawan dengan awek yang lawa-lawa. Sehari sebelum puasa, aku ngan kawan aku pergi ler jalan-jalan kat Sungai Wang, biasa ler hari minggu...dah penat berjalan aku pun lepak kat tingkat atas..gi kena teh ngan makan nasik ayam.
 ...
Dah makan.. aku pun cakap kat member aku, aku nak gi ker Lot 10, nak buat greeting card untuk member aku..perempuan ler ..hehehe (Greeting card machine..Kalau korang ingat lagi ler, kat tingkat bawah)

Aku pun gerak.member aku semua tunggu kat situ..biasa ler dia orang bukan minat nak ikut.. bosan menunggu aku menulis card cinta..Jadi aku pun pi ler.....

Tunggu punya tunggu sampai ler giliran aku pulak....mesti member aku sound nyer....aku pun start tulis......."HALLOOO" itulah suara yang aku dok dengar..ish awek mana lak nie...sekali aku pun pandang ler... tengok bawah dulu...

Aduh..sikitnyer lawa kaki dia.. slow-slow aku pandang atas..meh... sikit nyer cun ler... aku takleh lah nak kata apa.. aku pun terdiam.. sekali lagi dia kata "HELLO".....Aku tarik nafas aku pun jawab,"HI". Aku ingat dia pun senyum jerlah... sekali dia kata "IM LINA MARLIANA" .. Peh sikit nyer sedap nama dia..dah lah tuh..cantik lak tuh... aku pun senyum.....

LINA : "That is a nice card, untuk siapa?"

AKU : "Its for my friend, Dia nyer birthday tommorow"

LINA : "Boleh tolong I tak, I tak pandai nak pakai machine nie...I hope you can help me"

Inilah chance aku nak tunjuk aku punya skill... aku pun setuju nak tolong.Setelah selesai.. dia pun ajak aku jalan-jalan, dia kata dia dari Singapore datang sini ada shooting untuk modelling, dia pun bagi aku business card dia.

Dalam hati aku, sikitnya happy.. maklumlah kita nie bukan ler handsome pun, boleh kenal ngan model kira okler, dengan bangganyer aku teman dia ! gi shopping. Dah agak agak 40 minit jugak ler aku berjalan, dah puas ler aku dengar cerita dia, dan keluarga dia dan BERTAPA DIA SUKA ORANG MACAM AKU, hehehe..sebab baik katakan.. BAIK BAIK ADA MAKNA NIE..aku pun teringat member aku tunggu kat Sg. Wang.

AKU : "Lina, Not everyday I have the pleasure to meet a woman as beautifull as you and how I admire your softness and your kindness and I really like to stay and try to know you better ,But I have to go now, my friends is waiting for me. Thanks for everything, and maybe I will call you and treat you for dinner someday..I hope you dont mind"

Sikitnyer power ayat aku tuh, aku pun chow.. aku pun tak sabar nak bagi tau member aku, aku jumpa model sikitnyer lawa.. tengah aku berlari nak gi Sq. Wang.. aku pun selisih ngan member-member aku kat Jambatan tengah tuh.... aku senyum dengan bangganya.

Dia orang sikitnyer hot..aku tak kisah.. aku pun dok cerita lah kat dia orang apsal aku lambat.. hehehe..sekali dia orang boleh gelak kat aku.. takpa aku pun cakap kalau tak caya jum aku tunjuk.... so Kita orang piler kat Lot 10 balik... Sampai jer Lot 10, mata aku pun liar mencari gadis cantik manis tuh. Usha punya usha aku nampak dia..aku tgh nak escalator dia tengah turun, aku pun sound member aku

AKU : "Tu dia..yg pakai tang top tuh.. cun huh! aku dah cakap korang tak nak percaya"

MEMBER : "Ko tipu ah... tegur ler, aku nak tengok betul tak betul"

AKU : "Ye.. jap aku tunggu, jap tunggu ler kita dekat sikit"

Sambil escalator bawak aku rapat dengan dia, aku pun tegur ler dia tuh

"HI LINA", sekali...................

Dia tengok aku ngan member aku... dia pun menjeling..PEH SIKIT NYER SOMBONG, Dia tarik muka macam aku tak kenal dia... FUHH aku pun terkejut, tak tau nak cakap apa.. member aku semua gelak bagai nak rak kat situ.....

"KENAL KONON, SETAKAT KO LER...SEPULUH DIA BOLEH CARI", aku pun tak tau nak kata apa.. member aku smeua gelak, aku blur......

Adaker patut satu perempuan buat camtuh kat orang macam aku nie, aku pun tak tau nak kata apa..aku harap korang semua tak lah lalu apa yang aku lalu.. aku betul betul tak paham....... Adakah semua perempuan cantik macam nie????????? Mungkin kot....Aku dah mula berfikiran negatif...tapi aku tetap suka kat dia....sebab aku masih lagi pikir yang dia baik... Bodoh ker aku????

AKu rasa mungkin ada sebab dia buat macam tuh, Aku pun tengok dia, dia pun tengok aku sambil buat muka blur... makin lama aku makin jauh dari pandangan dia....dia tenung aku macam tak puas hati.... aku pulak tak faham...

BEDEBUK!!!!!!! ARGHHHHH!!!!

Nak dijadikan cerita, betapa besarnya kuasa ALLAH tuh.. Dia terjatuh.Habis semua shopping bag dia berterabur dekat lantai, dia tersembab dan menjerit sakit, High heel dia tersangkut kat escalator..aku terdiam,member aku semua pun senyap.........aku tak tau, tiba tiba aku sedar aku tengah angkat shopping bag dia, cuba nak tolong

Dia..aku pun tengok atas..member aku blur..semua senyap...tengah aku dok tolong tuh.. tiba-tiba......

LINA : "PENCURI!!!! PENCURI!!!! PENCURI!!!"

Security guard datang, orang semua tengok.. ramai yg nampak..aku tgh duk pegang shopping bag dia, aku pun terdiam..UFFF dalam hati aku aku dah risau, aku pencuri ker..atau ada pencuri yg dia nampak.....aku pun senyap"

PAP!!! aku kena pegang.. security tahan aku, aku pun lagi BLUR!! apa nie,aku nak tolong tapi aku kena tangkap..ish apa yag dah jadik nie........


Check punya cek, rupa rupa handbag dia hilang.... aku pun dah takut. Security tanya aku, mana bag dia??

AKu : "Mana saya ambik, saya nampak dia jatuh, saya pun nak tolong dia..mana saya ada ambil beg"

LINA: " Bang, Handbag saya dah hilang, nie mesti dia yg ambik.Passport saya, credit card saya, Handphone semua ada kat dal! am tuh, Bang macam mana nie"

AKU : "I tak ambik handbag you lah, mana ada, I came down here to help you, apsal you kata I curik bag you"

Aku dah panik........

AKU : "Tadi sikit punya baik you, jalan jalan ngan I.. apsal tiba tiba u kata I pencuri...apa masalah nie"

LINA: "Since when I jalan jalan ngan you, I takkan keluar ngan orang macam you, muka pun macam muka pencuri..."

ADUH!!!! AKu dah benggang, aku pun keluar kan business card yang dia bagi..

AKU : "Then what is this???? Macam mana I ada card you kalau bukan you bagi???"

LINA : "Mana you dapat business card I huh! Mesti you ambil dalam bag I, buat apa I nak bagi orang macam you, Bang, see.. I told you yang dia yang amik handbag I"

Sekali, apa yang aku cakap backfire kat aku, aku pun kena bawak ke office... member aku semua ikut aku.. aku pun dah takut giler.. abang aku senyap jer.. dia tak tau nak tolong aku macam mana, member aku semua tak tau nak! buat apa.... Sampai aku kat office, orang tanya aku mana aku letak handbag dia, dia duk memaki hamun aku.. aku diam, aku cakap aku tak ambik.. tapi bukti business card ada kat aku.... aku yang bersalah.. aku tak mengaku..

PAP!! aku kena tampar....aku diam lagi..aku cakap aku tak ambik... office dah kecoh, dia dah mengamok "HEY! ORG MACAM YOU NIE TAK LAYAK JADI MANUSIA TAU, MANA BAG I, I TAK KIRA..ABANG, BAGITAU POLIS, BIAR DIA KENA TAHAN, TAK GUNANYA LAKI",

Itulah kata-kata dia........

Ingat-ingat balik, aku nak nangis pun ada mengenangkan, nasib aku masa tuh... aku dah nekad dah, kalau polis datang, aku nak bagi tau mak aku yang aku tak salah, dan aku sayang kat mak bapak aku.... aku dah sedih giler. AKu pun duduk kat situ, kepala aku dah sakit kena sepak, aku nampak ada orang datang, sikitnyer smart.. pakai jeans ngan slack..rambut panjang ikat belakang..orang tuh cakap

Manager : "A! PA MASALAH NIE??? OK..What your Name?"

LINA : "Lina.. I nyer handbag hilang, Orang nie yang curi"

Manager : "Betul you ada amik ker? Bagi balik, tak perlu bising bising"

AKU : "Saya tak ambil..Dia yang tuduh bukan bukan"

Manager : "Lina, How sure are you, this guy took you handbag"

LINA : "Masa I jatuh tadik, tiba tiba dia ada kat depan I, mesti dia yang ambil...... sapa lagi...muka dia pun muka pencuri"

Aku tetap tak mengaku... aku dah berserah... manager tuh pun dia angkat telefon, dia pun call.. aku sure dia call polis. Aku tak tau nak cakap apa, dia pun keluar..semua senyap jer kat dalam tuh.....selang 10 min, dia pun datang ngan satu orang Indonesia.. dia pun tunjuk satu handbag kat Lina, "Is this your handbag", Lina pun senyap dia pun mengaku... Manager tuh pun suruh ler cek dalam beg tuh ada apa yang hilang.....semua okay...takda yang hilang..

Manager tuh pun cakap yang handbag dia jumpa kat dal! am toilet wanita, so Dia suruh mintak maaf kat aku, sebab menuduh aku yang curi sedangkan apa yang aku nak buat, cuma tolong dia.......

APA YG PATUT AKU LAKUKAN?????

Aku pun senyap, aku pun keluar...Semua member aku tanya aku apa yang jadik,aku cakap bag dia tertinggal kat dalam toilet, org cuci jumpa..so dah settle dah, aku nak balik....

MEMBER : "Ha'ah apsal ko bodoh sangat, ko sound lah dia..Ko cakap ko nak saman malu dia... tak guna nyer pompuan"

ABG AKU : "Ha'ah, ko mintak jer duit kat dia..lantak lah, lawa tak lawa...dia betul tak gunanya orang, ingat cantik boleh buat sesuka hati...."

Aku pun terus masuk pejabat aku pun sound dia direct aku nak saman dia, lantak apa nak jadik jadik.. aku pun benggang dia buat aku camtuh, sedangkan tak pernah dalam hidup aku tak hormat org perempuan...


AKU : "Oi... aku tak kira aku nak saman ko, aku nak ganti rugi.. ko ingat apa, yang ko ni cantik sangat, semua orang suka, kalau dah hati busuk tuh,busuk jugak... sekrang ko tuduh aku mencuri, aku tak buat.. aku malu...mana ko nak aku letak muka aku, aku nak sue ko kat court"

Manager : "Dah lah tuh, dia silap.. dah lah takyah kecoh kecoh"

AKU : "Ko pun sama, dengan ko,ko dengan Lot 10 aku nak saman, aku ada saksi member aku, Ko tampar aku, kata aku pencuri, ugut aku..ko ingat apa..aku nie bodoh.. aku dah suruh member aku call police, aku nak buat report kat semua.. camna?? puas hati korang"

LINA : "APa ko ingat ko bagus?? nak report aku..... aku tak takut ler... ko ingat aku boleh masuk penjara.. aku call bapak aku baru ko tau??"

AKU : "baik ko call, nanti ko kena tahan.. padan muka... ko (manager) plak.. apa tunggu sini, gi ler call boss ko, aku nak saman nie"

Manager : "Dah lah tuh, Lina call your father, tell him that you have a problem here, kalau dia report you yang susah, sebab you tuduh dia??"

Lina pun call bapak dia, aku dah makin berani dah..hehehhe, a! ku suka... tapi sambil tuh cuak jugak..takut aku yg kena tangkap ugut dia... hehehe. Lina cakap ngan bapak dia, dia tengok aku.....dia letak telefon.

LINA : "Nah amik nie, aku mintak maaf......."

Dia bagi aku RM300, Dia ingat apa aku boleh kena beli camtuh jer.. aku apa lagi, aku amik duit tuh, aku campakkan kat muka dia.............

Dia tension...

"Setakat RM300, ko ingat aku apa....... budak kecik boleh ler ko buat camni..apa ko nie tak paham lagi ker, aku taknak duit.. aku nak tengok ko kena tahan jer..buat tuduhan palsu.."

Dia pun benggang call bapak dia lagi..kali nie dia bagi aku cek RM1000, aku tak nak tapi member semua sound aku, apa masalahnya amik.. banyak tuh... sapa nak bagi seribu free free..aku pun senyap.......

Aku amik cek tuh aku pun koyak.... aku cakap aku bukan jenis yang boleh dibeli... aku dah buat keputusan aku nak dia kena tahan....

Last, dia bagi aku sekeping cek RM10000, aku pun tergamam....... ban! yak tuh bagi umur orang macam aku, aku tak tau ada ker aku nak berkeras atau aku nak amik, member aku semua suruh amik, manager tuh pun suruh aku amik...

Aku pun nak jugak amik... so aku pun mengalah aku pun amik ler cek tuh.. aku pun nak bla......tiba tiba aku dengar dia sound aku..

LINA : "Hmm, setakat muka macam tuh, dapat duit senyap ler.. tak malu"

Aku campak cek tuh, aku terus gi kat dia..... aku tak kira aku tak pernah tampar perempuan sebelum nie, tapi untuk dia aku sanggup buat..aku baru nak angkat tangan.. ada orang tahan aku.........

"Oi..bangun oi... dah sahur dah nie..."


HAHAHA...MESTI SEMUA TENSENN...JGN MAREEE..:P 
melampau betul drama ni...

Jumaat, November 26, 2010

DinetFM

Ok..saje nak post..pasni blog rozek dipasangkan ngan radio DinetFM..
why DinetFM?
I choose this frequency because this radio always play music without ads..
sekurang-kurangnya xde r bosan dengan coleteh!
setia bersama rozek..

p/s: z banyak karang puisi..tapi kebanyakkn personal

Khamis, November 25, 2010

Tidur yang berkualiti

BANGI, 25 November: Mendapatkan rehat yang sempurna memerlukan ketenangan hati yang mendalam. Menurut kajian Dr. Rozek, Setiausaha Sulit Persatuan Lelaki Kacak SeMalaysia menjelaskan antara ciri-ciri rehat yang dimaksudkan adalah mendapatkan tidur yang berkualiti.

      "Tidak ramai yang tahu bagaimana mendapatkan tidur yang berkualiti. Mereka cuma tahu tutup mata dan tidur. Tahukah mereka tidur yang berkualiti sebenarnya cuma memerlukan sekitar 4-5 jam sahaja?".

      Pernah ke tidak kita berfikir mengapa manusia tidur di waktu malam? Mungkinkah seseorang pernah menyatakan," Ok sekalian! Mulai hari ini kita akan tidur apabila cahaya besar di langit hilang!"
      
       Mungkin pernah ada. Tetapi sebenarnya sistem dalam badan menusia itu sendiri menggunakan cahaya dan kegelapan untuk mengawal kadar hormon "tidur".

       Apabila manusia menghampiri fasa tidur, sejenis hormon yang dinamakan hormon Melatonin akan dirembeskan. Hormon ini yang akan bertindak untuk membuatkan manusia berasa mengantuk dan seterusnya tertidur. Namun apabila hormon ini berlebihan akan menyebabkan manusia pitam, pengsan ataupun kehilangan tenaga yang banyak.


p/s: tidur yang berkualiti akan melalui 4 fasa yang berbeza. Apakah fasa tersebut?

Selasa, November 23, 2010

Lari2 jumpe anjing + babi

Hahahaha..Ape perasaan bile tengah jogging kat kampus anda tetiba jumpe

encik anjing

  
encik babiri
Mereka merenung anda dengan pandangan yang sangat menawan! wakaka..

Sebenarnya petang tadi ade r aku jogging kat UKM neh..
Tak sangka pulak terserempak ngan 3 ekor babi kat hentian kajai tue..
erk..tapi serius! babi-babi itu sangaaaattt shumel..kaler pink gituw!
teringin gak nak bergambar ngan mereka tapi tak sempat la pulak..

Yang binatang hangat kat UKM sekarang neh sudah tentu la
    
encik monyet!!!
Itu la..ada khabarnya pihak keselamatan UKM tengah jalankan penangkapan terhadap hidupan ini. Yelah, bila habitat mereka dicerobohi haruslah mereka menumpang sekali dengan kita kan? wahahaha :D
Bile sebut cerita monyet neh teringat pulak..takde ke orang sekarang nak wat macam zaman dulu-dulu..erk..tangkap orang yang tengah hot

Kalau dulu-dulu siap ada pentas kat sekolah sesape yang tertangkap ngah dilamun cinta neh..
hahaha..rugi2..

p/s: saya pun pernah dilamun cinta

Ahad, November 21, 2010

Topik ape mau di post ea?

Wah, ini yang gua pening neh..nak post pun sape nak bace kan?
last2 syok sendiri..takmo r kalu gitu..
sebab tue ngah hibernate blogspot neh..
apupun dalam nota gua ade 3 topik yang rase ingin dikongsi bersama..
itupun bile rase rajin nak menaip r..
topiknye..
1. bile aku bosan aku wat ape
2. kaedah minta clash cara baik dan mujarab
3. ciri2 lelaki kacak..

paling lambat nak post t bile 29hb r..

p/s: ade sesape tau rumah or bilik sewa murah kat area petaling jaya, bangsar or seangkatan dengannya? nak cari rumah sewa r nanti..huhuhu..URGENT

Selasa, November 09, 2010

Chapter 604: Trouble Under the Sea (spoiler)


Chapter 604: Trouble Under the Sea (for anyone whos seen the little mermaid, just a joke)

PG 1
For the thousands of Sunny
Luffy: * rubbing his stomach fat * aaww that was so Gooood.
Chopper: * sitting next to him doing the same thing * Yes, those pirates were talking about some lady can cook.
Zoro: You should be invited on board a ship. at least we have something really good for a change.
Sanji: What? * * Heart eyes so Luffy would you bring one, anyone!

PG 2
Luffy: Sorry, but I was thinking of too many other things right now.
Usopp: Hey Nami, we almost there?
Nami: alittle further just now.

PG 3
Usopp: * sighs * I hate being surrounded by thousands of things they want to eat me. It ‘archipelago Boin entirely new. * * Creeped face only now been able to drown.
Robin: * look for a chair in a passage of giant seaking fierce shark from * but they are so cute.
Usopp / Chopper: CUTE?
Sanji: * wearing a nose plug * Hey Chopper How long must I wear this.
Chopper: as long as you keep nosebleeds from Nami and Robin. that can not afford to lose so much blood.
Sanji: fine, doc.

PG 4
Zoro: * sees a fish swim by with a den-den mushi in her mouth * what the hell?
Usopp: * sticks his hand alittle note to pick from the fish and the hands of Luffy * its a den-den mushi.
Luffy: where it has a den-den mushi come from?
Chopper: * points * freaks and maybe alittle from that.
Zoro / Luffy / Usopp: * try * hm?

PG 5
Strawhats: * look at the passage of the pirate ship Caribou * next to them a pirate ship?
Caribou: * watches them from his ship and put a den-den mushi his mouth * Hello … Strawhats.

PG 6
Caribou: you guys are so rude, you leave SA without me.
Luffy: * talks in the den-den mushi * what people are talking without you? Again, I do not know you.
Caribou Caribou: Im Wet-haired “and now, Im part of your team.

PG 7
Luffy: * confused * say what?
Usopp: Luffy can just go, forget this guy. He gives me a bad impression.
Luffy: good idea

PG 8
Luffy: Hey, bug eyes! I really do not know who you are, but my crew and I decided your not-so-welcome bye.
Caribou: * grins * oh? although she did not let us join you, we will only kill here!
Coribou: Awoo-WOO!
Awo: * seaking a giant whale-like appears infront of Sunny and try to ram * AWOOOO!

PG 9
Usopp / Chopper: HOLY CRAP!
Nami: Fire the gun!
Time Franky: No!

PG 10
Sun: * is hit hard and sent back a bit ‘*
Crew: * stumbling a bit ‘*
Robin: it moves so fast.
Zoro: * glares * I could slice it in half if I did not have to worry about the ship.
Awoo: * turns to another round *
Franky / Usopp: * * in their control panels ready … aim …

PG 11
Awoo: * closes * AWOOOOO!
Luffy: FIRE!
Sun: * Goa cannon fire from his mouth *
Awoo: * is hit and sank in pain *

PG 12
Coribou: * crys like a baby * Awoo-woo!
Caribou dont fret brother, God must punish this cruel and heartless murder.
Caribou Pirates: * fire at the Sunny *
Nami: Fire!
Sun: * * counters the cannon fire

PG 13
Caribou Pirates: * New *
Luffy: here comes more!
Usopp: * aims his Kabuto * I got it destroys them * * Exploding Star
Usopp Chopper: yahoo!
Usopp: * thumbs up and grins * oh yeah.

PG 14
Nami: Well Usopp, but to wish that you cannot afford to focus more outside. the coating has already spent half his limit.
Usopp: You serious?
Caribou Pirates: * New *
Luffy: * gasp *

PG 15
Sun: * seems to hit and is covered by a lot of smoking gun *
Caribou: Kehahahaha
??: * Emerges from the smoke * what pray tell is so funny rookie?
Coribou: Im afraid bro-fr.
Caribou: * gasps * what? no way, thats … …

PG 16
Luffy: * Search and smiles * well!
Crew: * look at the great whale shark shield of the ship * a whale shark!
Luffy: * smiles * happilly that can only mean …

PG 17
Caribou / Luffy: Jinbei!
Jinbei: * arms crossed as he glares * standing on the whale shark is truelly human beings are annoying

Ahad, November 07, 2010

Hei Perempuan Hot!

Perempuan hot!!!
Eh2, please la..
You ingat you je perempuan paling hot kat Malaysia ni?
I neh lelaki kacak. 
Ramai je minat I..
Cume kenapa selama neh I tertarik kat you..
You guna bomoh ea?
Yang lagi pelik kenapa setiap kali I jumpe you
Hati I sentiasa berdebar?

Hei perempuan hot!
I tahu la setiap kali kita kuar bersama
Mesti ramai je orang kat luar sana
Pandang pada you
Bukan ape
Mereka tue panas ngan you sebab
You kuar dengan lelaki kacak macam I
Cuba kita tak kuar bersama,
Ada mereka nak pandang you?
Cuma yang I pelik kan
Kenapa I beriya ajak keluar dengan you?

You yang bergelar perempuan hot!
Boleh tak you jelaskan pada I
Kenapa I rasa marah
Bila I ternampak you dengan lelaki lain?
Yelah, I tak marah pun bila nampak jiran I
Ala, makcik yang jual sayur tue
kuar dengan pakcik kedai runcit depan sana tue
Jiran I tue pun hot jugak tau!
Tapi kenapa I mesti marah you je?

Grrr, perempuan hot!
You tau kan setiap kali kita kuar sama-sama
Mesti kita singgah kat KFC
Kita selalu je tempah set dinner plate
Ala, yang 3 ketul ayam tue
You susah nak habiskan walaupun seketul
Tapi I sanggup je habiskan untuk you
Yang peliknya
Nape I tak geli makan sisa makanan you?

Perempuan hot?
Bila I bosan, you ada untuk temankan I,
Bila you nak keluar, I bersedia membawa You ke mana-mana
Bila I gagal, you ada untuk tenteramkan I
Bila you bersedih, I sedia menjadi pendorongmu,
Bila I nangis, You nangis,
Bila You nangis, I nangis juga,
Adakah kita ditakdirkan untuk bersama
Hingga ke akhir hayat?

I harap you sudi balas surat ini,

Ikhlas daripada
Dr. Rozek
(Setiausaha Sulit Lelaki Kacak Semalaysia)

p/s: hahahahahahaha..cuba gantikan nama kekasih wanita anda dengan tulisan "perempuan hot" kaler biru tue..hihihihi  :D

Sabtu, November 06, 2010

Jangan kecewakan mereka yang menyintaimu

1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya
    hanya ada kamu satu-satunya.


2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap
     menjadi impiannya.


3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu
    merasa berat badan kamu sudah bertambah.


4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.


5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari Minggu’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain
    lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang
    berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.


6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon
    untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.


7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu
     sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat
     bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.


8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa
    pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau
    tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.


9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia
    ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.


10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon
      untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.


11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan
      mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.


12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi
      baginya barang itu sangat istimewa.


13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung.
      Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.


14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.


15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran
       yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh
       di mata, jauh di hati?’


16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.


17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau
      mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.


18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika
      kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.


19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!.
      bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar
      mana permintaan mu.


20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS
      dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas
      dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.


21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari
      kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.


22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak
      pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.


23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin
      mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu,
      kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

Puisi Kekasih


Kekasihku,
Andai kau tahu hatiku,
Sentiasa ada untukmu,
Sangguhkah dikau setia kepadamu,
Untuk selamanya?

Kekasihku,
Setiap detik yang berlalu,
Ku bayangkan kita bersama,
Dapat mengejar kebahagiaan,
Yang pasti saat kita berdua,
Mampu untuk senyum bersama.

Kekasihku,
Saat kau kecewa,
Saat kau ditimpa kegagalan,
Saat kau dalam keresahan,
Aku akan datang memberi sokongan,
Walaupun aku tiada cara,
Yang pasti aku takkan biarkan,
Engkau lalui penderitaan itu,
secara berseorangan.

Kekasihku,
Maafkan aku kerana sering menyembunyikan,
Segala masalah, segala musibah,
Bukan niat aku ingin memencil dirimu,
Tetapi aku tidak sanggup,
Membiarkan airmatamu mengalir,
Kerana risaukan diri ku ini.

Kekasihku,
Walaupun kita tidak dapat bersama,
Takkan mudah diriku,
Meluputkan namamu,
Hinggakan nyawa hampir hilang di badan,
Kau tetap dalam ingatanku,
Kerana kau,
Kekasihku..

nukilan kasih, Dr. Rozek
(Setiausaha Sulit Lelaki Kacak SeMalaysia)
Hahahaha..

p/s: mood tengah sengal ><"

Lupin III vs Detective Conan Synopsis

Today I watching  "Lupin III vs Detective Conan". And I want to ask all my lovely reader? Did you know who is Lupin III and Conan-kun? In short explanation, Lupin III is thief while Conan is detective. They come from different anime but I love both of them. Lupin III has many different kind of trick. Also he was brilliant!
Lupin The III vs Detective Conan

Ok, back to the title.I provide the synopsis about this cartoon. This cartoon was released at 2009 by VAS. Enjoy!

During a hunt in her private hunting ground, Queen Sakura, sovereign of the European kingdom of Vespania, is suddenly killed. All indications suggest that she was accidentally shot by her son, Prince Gill, who immediately after the event commits suicide, overcome by guilt.
Therefore, the title of Heir to the Throne of Vespania passes by Gill to his sister, Princess Mira, a tough girl and a bit selfish, who coincidentally resembles Ran Mouri. The coronation ceremony, however, is threatened by a growing popular movement that believes Princess Mira is unfit to govern; therefore, taking into account the risk to Princess Mira's safety, Duke Keith, the chief of Commons, makes Daisuke Jigen, former trainer of the regular army, a personal guard of the princess.
Simultaneously, Lupin reaches Vespania; his and Jigen's plan is to get their hands on the crown for the Queens of the Realm, such a nice load of memories for the King of Thieves, but it seems clear now that Lupin is pursuing another purpose.
Furthermore, to increase the princess' popularity, it organized a trip to the state in Japan, and the festival is held at the Grand Hotel West City Tama. Kogoro Mouri and Conan Edogawa attend and, at the party, Conan exposes an attempt to poison the princess. In the confusion that follows, since the princess wants nothing more than to escape from her condition, she manages to escape, but is noticed by Conan, who gets on her trail.
In her flight she meets Ran Mouri, returning from evening classes, and noting their resemblance the princess decides to change places with her, so she can gain the thrill of freedom, although her initial thought is that to lose all its tracks against Ran (inspired by the story of The Prince and the Pauper). Ran, dressed as the princess, goes back to the hotel and explains what happened, and Duke Keith, to avoid leaks that would result in a diplomatic incident with Japan, "forces" Ran to continue to play the role of Mira.
The princess has now been collected by Fujiko, saying that to know her identity offers to carry it around Japan and to be her bodyguard, Conan the tracks and chase aboard his skateboard, but can Fujiko lose their tracks and vanish. Meanwhile, the second objective is the light that led to Lupin Vespania: hidden beneath the kingdom is a mineral that thanks to its "complete stealth powers" may be totally invisible to radar. Using the dowsing rods Lupin has located ...
Tricked Mr. Keith managed to escape the promise to let go Ran after the press conference at the airport just before departure and bring her to Vespania, and to allow her daughter to follow Kogoro Inspector Megure assigns as personal assistant to ICP his friend, Inspector Zenigata, who is going to turn to Vespania to chase Lupin. Conan, who had noticed that Mr. Keith was doing, he manages to board the plane clutching the basket, and is saved from hypothermia by men of that Mr. Keith, who claims to be doing everything only for the Princess.
The princess Mira has since been reported to be Vespania Fujiko, and spending time with her and Lupin becomes clear how his character is cynical and selfish due derivatale anguish in his status as princess and grief due to death mother and brother will be found later that Fujiko was hired by Mr. Keith himself precisely in order to remove a little 'princess from court life to make them feel, at least for a while', the typical experiences of children his age. After meeting with Ran and Kogoro, Conan begins to investigate the murder of the Queen, with the help of all forced and involuntary, Jigen and Lupin meanwhile, helped by Goemon, unable to enter the vault of the building, but the crown has been stolen by Fujiko, which, however, is forced to give up and let lose to flee the building is completely surrounded by police after the outbreak of the alarm.
Mira, after visiting the place where their loved ones are dead and have decided to assume her duties as the future queen, agrees to return to the palace and take his place, just in time for Conan to reveal to all, including her the truth about this alleged incident. The detective in an attempt to once again use of needles soporific, fails to hit Kogoro (which is actually disguised Lupin), and hits Zenigata, but wakes up after a few seconds (Conan will define a monster). Lupin, however, after revealing his secret identity to Conan, it helps in resolving the case by pretending to be the true Kogoro, and together they lay bare the truth: the murderess of the princess is his brother, Prime Minister of Vespania, that immediately after he had also killed the prince pretending to be a murder-suicide, in order to make easier the ascent to the throne and be enriched by selling ore instead the Queen had forbidden to her pacifist nature.
By deception and revealed the culprit unmasked Princess Mira becomes the new queen of Vespania, Ran and Kogoro are welcomed as saviors of the kingdom and Zenigata gnaw the stomach for yet another flight of Lupin. The final scene shows a car taken from Conan the Japanese, apparently because no passport to travel (as Conan Edogawa there for the registrar's office), whose occupants are actually Lupin and his gang Lupin, who Vespania had returned to honor a promise made to the queen Sakura and reveal the truth about his death, proves to know the true identity of the young detective, calling Shinichi Kudo, Conan and promises them all that if one day or the other should steal again he returns to arrest them.
Conan is back home after a submarine made available by a friend of Fujiko, who implores him to reveal the secret of rejuvenation, and Lupin places it in the list of his opponents, rated as "very dangerous". (Wikipedia, Lupin The 3rd vs Detective Conan)

p/s: Don't like Anime? What a loser :P

Jumaat, November 05, 2010

One Piece Episode 602 and 603


Euuwww. I love to read manga One Piece. I want post pictures one piece but I think is not suitable to post here. The images too large. Since I cannot post image here, but I would love to share the link new episode of One Piece.

Episode 603. Click here
Episode 602. Click here

Enjoy ^________________^

p/s: this anime maybe ends when i getting old ><"