Ahad, Januari 06, 2013

Kenapa kita jadi baik bila kita ditimpa kesusahan atau masalah


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalammualaikum.

Soalan ini timbul ketika saya tengah chat dengan sahabat saya di facebook, tiba-tiba kawan saya bertanya, "Kenapa kita jadi baik bila kita ditimpa kesusahan atau masalah?"

Saya terdiam.

Mulalah saya terfikir, hidup saya juga begitu. Saat saya diberi Allah nikmat, jarang saya beringat kepada pemberianNya. Solat hanya cukup-cukup, doa hanya cukup-cukup, tetapi apabila datang masalah, Ya Allah, tunduk tak berangkat, meleleh-leleh air mata berderai. Qiam tue jangan ditanya, hampir setiap malam!

Adakah itu sikap hipokrit? Sombong atas kenikmatan dunia? Hanya ingat sejadah apabila datangnya musibah?

Sebab itulah, timbul kesedaran dalam hati saya, memang patut Allah turunkan pengajaran kepada saya supaya saya sentiasa berfikir. Masa inilah bermain-main lagu dalam kepala saya, "Jika merinduimu itu bahagia, aku pilih derita merinduimu".

Sebab itu saya berjanji dalam diri saya, baik atau buruk sesuatu perkara, saya akan terima dengan redha. Jika Allah tarik nikmatNya dari saya, saya yakin Allah akan gantikan dengan perkara yang jauh lagi baik! Siapa saya untuk menolak takdirNya? Lebih baik saya tersenyum, dan gembira dengan hidup!

Tiada ulasan :

Catat Ulasan