Isnin, Disember 17, 2012

Kisah Pakcik



Hidup ini umpama roda. Ada masanya kita akan berada di bawah, ada masanya kita berada di atas. Saat kita di atas, jangan sesekali lupa diri, bersiaplah menghadapi sebarang kemungkinan yang mendatang. Dalam catatan saya kali ini kisah seorang pakcik yang kesunyian.

Saya teringat suatu peristiwa di mana saya berkenalan dengan seorang lelaki tua ini di pusat jagaan orang-orang tua. Orangnya sangat pendiam, namun pertanyaan akan djawab jika ditanya. Bagi saya itu sudah cukup untuk mulakan perbualan. Dalam tempoh 30 minit kami sudah sangat mesra, dan pakcik itu tidak berhenti-henti ketawa dengar cerita saya. Tiba-tiba terpancul ayat, “Alangkah untungnya ada anak seperti kamu nak”. Saya terdiam.

Terdetik dalam hati saya, mungkin ada cerita yang ingin disampaikan. Saya berusaha memahami apa yang berlaku dalam hidup dia. Macam trademark saya, “Jalan hidup setiap manusia hampir sama, cuma watak dan masa itu sahaja yang berbeza”. Tidak mustahil jika saya tidak ambil pengajaran kejadian yang sama dan menyakiti akan terjadi.

Saya pun menjawab, “Jika saya adalah anak pakcik, apa yang pakcik ingin sampaikan pada saya? Kalau saya, saya nak pakcik ketawa macam sekarang walaupun pakcik tiada rambut!” Jenaka saya ketika itu.
“Dulu pakcik ni kerja kebun. Isteri pakcik pula meninggal masa anak pakcik lahir. Pakcik ada dua orang anak, sorang lelaki dan seorang perempuan. Walaupun tanpa ibu, pakcik jaga mereka, bagi makan dan minum, sekolah, duit. Bila mereka dah besar, mereka lupakan pakcik!”.

Tidakkah kita melihat itu seperti kejadian yang biasa? Di mana anak-anak mereka? Saya mula terfikir, adakah saya juga akan menjadi seperti mereka apabila saya sibuk kelak? Yang memandang rendah kepada isu begini walaupun hati mereka wajib kita jaga.

Dengan tersenyum saya kata, “Ada hikmah untuk setiap apa yang terjadi. Mungkin anak pakcik sangat sibuk? Masa mereka sangat kurang, oleh itu pakcik, sentiasalah berdoa supaya hati mereka terbuka. Saya pasti mereka sentiasa ingatkan pakcik. Takpe, sementara itu saya kan ada? Hehehe”.

“Ah, kamu tue jarang jenguk pakcik. Ada je kerja nak buat!” Perli pakcik.

“Saya kan kacak! Hehe.”

Pembaca sekalian, ibu bapa ini tempat kita bermanja. Berbaktilah kepada mereka selagi mampu. Bagi saya, biarlah ibu bapa nak memarahi anaknya, tetapi jangan pula anak memarahi ibu bapanya. Belajarlah memujuk hati dan jaga hati mereka. Ganjaran pahala yang Allah janjikan sangat besar bagi mereka yang memelihara ibu bapanya!

Tiada ulasan :

Catat Ulasan