Khamis, Disember 27, 2012

Dilema Wanita - 26 December 2012

Hari z tengok rancangan Dilema Wanita kat Astro. Hari ini berkisah tentang Sally, seorang yang berkahwin dengan orang Islam, tetapi suaminya kurang daripada didikan agamanya. Malah keluarga suaminya juga kurang juga aspek agama itu.

Cerita ini bermula apabila anak mereka minta ibunya membeli buku membaca al quran. Ketika pulang, mereka dikejutkan berita anak mereka cedera ditimpa runtuhan tanah, malah mengorbankan nyawa tukang gaji namun berita tersebut disambut tawar hati oleh sang suami dan ibu mertuanya. Saat ini Sally berkenalan dengan seorang ustazah yang anak dia juga tinggal sama di dalam wad mereka. Ketika itulah Sally diperkenalkan dengan agama Islam.Untuk makluman, Sally ini merupakan seorang Cina berkahwin dengan orang Melayu.

Setelah enam bulan berlalu, akhirnya Sally mula menunaikan solat dan mengajak suaminya turut berubah. Namun, hati sang suami masih keras. Apa yang terjadi selepas itu, sang ibu mertua akhirnya jatuh sakit. Sally memikul tanggungjawab itu sehingga ibu mertuanya sembuh. Ketika inilah hidayah mula turun kepada keluarga mereka.

Pengajaran daripada cerita ini;

Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Kita jangan terlalu yakin sehingga membelakangi agama, seharusnya kita bersyukur dengan apa yang kita dapat. Allah turunkan ujian kepada kita kerana Dia mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. jadi, bersabarlah atas apapun yang berlaku.

Note: Hidup ini indah jika kita amal agama Islam sebenar-benarnya. Jangan ikut nafsu semata-mata! Ingatan untuk diri sendiri

Tiada ulasan :

Catat Ulasan