Isnin, Disember 17, 2012

Contoh Tauladan



Saya pasti setiap daripada kita ingin rasa bahagia untuk dicintai, begitu juga saya. Hidup kita penuh warna-warni dengan hubungan yang manis. Tapi, mana ada hubungan dalam dunia ini tidak ditimpa masalah? Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri.

Saya terkenang saat cinta saya terkubur satu masa dahulu. Saya menangis berhari-hari malah hampir semua kerja yang saya ingin buat terbantut. Allah dan orang-orang yang pernah mengalaminya sahaja yang faham maksud saya. Saya mengaku, saat kita terjatuh ketika itu, kita mula kembali menadah tangan dan bersujud pada Allah untuk meringankan masalah kita.

Percaturan Allah itu sangat adil. Ketika saya hampir tersungkur dek penangan cinta ini, Dia kurniakan saya wajah yang mudah gembira. Saya mula kembali melakukan apa sahaja yang saya ingin lakukan, termasuklah menaip sesuatu. Saat saya luahkan di atas komputer ini, ada masanya ambil berhari-hari walaupun hanya di baca tidak sampai 5 minit!

Jika diimbas, memang rugi hubungan yang terjalin bertahun-tahun putus kerana masalah yang boleh diselesaikan. Allah jadikan setiap manusia itu dilahirkan dengan akal dan kebolehan berfikir. Saya mula kaitkan tentang perkara ini dalam kehidupan saya. Memang jika dilihat, saya banyak yang kurang. Saya cuba lihat dari sudut yang sangat berbeza dan saya lakukan perkara itu kepada orang lain dalam kaedah yang sebaiknya. Benar, hasilnya sangat berbeza!

Jadi, saya kembali bersujud padaNya. Adakah petanda ini Allah mahukan saya menyebarkan sesuatu yang baik kepada orang lain? Jadikan apa yang berlaku dalam hidup saya menjadi contoh dan tauladan? Dan mungkin boleh selamatkan hidup orang lain?

Saya mula berfikir mengenainya.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan