Isnin, Oktober 25, 2010

Pengalamanku Part 1

*catatan ini diambil dekat facebook Rozek Suka DiTag 22 Julai 2010*

Assalammualaikum Pembuka Bicara.

Coretan ini khas kepada semua yang mengenali diri Rozek dan juga mereka yang baru mengenali dunia keaktifan.

Ramai yang keliru antara pemimpin, ketua dan juga fasilitator. Tidak kurang juga yang menganggap mereka ini adalah sempurna. Kelakar bukan? Namun inilah yang sering dialami oleh mereka yang membiasakan diri dengan aktiviti. Tanya pada diri anda sendiri. Sejauh mana selama ini yang ada lakukan? Adakah anda sering terlibat dalam pelbagai aktiviti? Sebagai contoh, sebagai badan uniform, dalam masa yang sama pemimpin untuk sebuah kelab? Ataupun anda aktif dalam sukan namun dalam masa yang sama aktif dalam arena kepimpinan?

Perkara yang sering terjadi berkait rapat dengan pengalaman yang kita lalui. Percaya atau tidak mereka yang berpengalaman akan mengetahui tindakan yang sepatutnya diambil apabila masalah muncul. Jika ditanya pada saya berkisar kepimpinan, mudah sahaja jawapan yang akan diberikan kerana itulah pengalaman yang sering ditempuhi. Percintaan? Kebajikan? Ada sahaja jawapan yang boleh muncul malah tindakan-tindakan yang bakal diambil oleh "freshie" juga boleh dijangka. Malah, tindakan senior juga saya dapat jangkakan.

Dan kehidupan yang dijalani saya sebagai pelajar UKM banyak sebagai fasilitator.

Saya sering ketawa bila ada orang tanya dekat saya, "Macam mana kalau masalah terjadi?Macam mana nak buat? Apa pandangan orang?"..tetapi sebagai senior saya akan memberikan jawapan yang sejukkan hati beliau bagi mengelakkan dia lari ketika tugas tengah dijalankan. Berikan sokongan dan dorongan. Itulah sebenarnya tugas fasilitator. Luahkan nasihat yang seperti;

"Jangan pendamkan masalah hingga hilangkan diri ketika program dijalankan. Berbincang dan beritahu. Bila hilangkan diri, itulah perkara yang paling menyusahkan. Kawan-kawan terpaksa pikul!"

Mesti ramai yang biasa dengan ungkapan ini yang selalu keluar dari mulut saya. Tujuan? Inilah dorongan awal dan kawalan perasaan bila masing-masing dalam masalah tugas. Tetapi, harus ingat! Bila sudah gunakan ungkapan ini, jangan anda pula hilangkan diri! itu memang BERMASALAH!! Normal ketika majlis atau program dijalankan, kepala kita akan rasa banyak masalah, hati tidak tenang, wujud perasaan malas hendak pergi jalankan tugas, tekanan mula terasa, malah perasaan hendak marahkan orang juga ada (perasaan marah itu wujud bila kita cuba salahkan orang). Bila keadaan sudah reda, barulah kita akan menyesal marahkan orang tersebut sebab perkara yang terjadi adalah perihal kecil.

Sebagai fasilitator, lakukan provokasi!
"Macam mana?"
Mudah sahaja, lakukan perbandingan!
"Siapa yang perlu dibandingkan?"
Jadikan diri anda sebagai pendorong.
"Maksud?"

Jenis aktiviti mana yang saya tidak pernah sertai? Saya selalu dahagakan program yang tidak pernah disertai oleh saya.

Kepimpinan?
Bekas Ketua Pengawas

Pilihanraya?
Perwakilan Pelajar

Pertahanan Diri
Silat Gayung, Taekondo (sekadar asas), pernah juga belajar tomoi dan karate tapi tidak lama

Uniform?
Kadet Polis, Pengakap, PBSM, Unit Trafik Sekolah, SUKSIS dan lain-lain

Kesenian?
Teater (malah hobi menjadi pencuba segala peralatan muzik tradisional walaupun xmahir)

Penghargaan?
Tokoh Pelajar, kehadiran penuh, akademik

Program DiRaja?
Santapan DiRaja, Konsert DiRaja dan CemarDuli sebagai urusetia atau pelaksana

Program Kebangsaan Dan Antarabangsa
AUG, ROBOCON, KLIB

Pekerjaan?
Dari zaman sekolah menengah lagi. Tukang rumah, tukang paip, kerja kilang, kedai makan, semua itu parttime. Sekarang sebagai pembanci!

Kebajikan?
Perlu ke dinyatakan?

Dan lain-lain.

Pengalaman saya ini nampak macam hebat kan? Tetapi perlu diingatkan. Kehidupan bukan semuanya hebat!

Ada juga perkara yang terselindung di sebalik keegoan diri. Saya bukan mahir bersukan. Walaupun saya jenis mencuba segala sukan yang ada, tetapi memang saya bukan dilahirkan sebagai atlit. Ada peristiwa sampai sekarang saya tidak dapat maafkan diri apabila kekalahan pasukan bola disebabkan oleh saya. Yup, zaman sekolah rendah memang sebagai salah seorang pemain bola tetapi saya tidak nyatakan PEMAIN SIMPANAN PENJAGA GOL. Diletakkan nama untuk syarat lengkapkan bilangan pasukan. Bermain tenis tapi menang dulu sebab nasib. Segala sukan dicuba tetapi tiada satu pun mahir melainkan catur. Tetapi kemahiran akan hilang kalau tidak diasuh, kan?

Akademik? Owh, saya juga pernah mengulang ketika di zaman matrikulasi. Maruah diri jatuh malah perasaan hendak belajar juga hilang! Mujurlah saya memiliki teman istimewa ketika itu. Itulah pendorong! Keluarga memang membantu tetapi tidak dapat dinafikan orang yang kita suka itulah pemangkin atau lonjakkan semangat lagi tinggi. Saya banyak ketawa tetapi dalam kesedihan. Tekanan dirasai hinggakan melakukan "Balas Dendam" melampau terhadap junior teman sebilik sebab tidak puas hati. Hinggakan dia behenti dari matrikulasi dan sambung belajar di tempat lain! Tetapi kesannya, tidak sangka pula teman sekelas menuduh saya untuk peristiwa lain hinggakan HEP campurtangan.

Zaman sekolah? Pernah juga dipulau atas kesalahan yang tidak dilakukan. Malah, pernah juga digantung asrama atas tindakan orang lain. Jika dikenang, peristiwa itu sebenarnya bukan kesalahan saya pun tetapi individu terlibat tidak pernah datang minta maaf. Jika masa tersebut saya tidak risaukan keadaan kawan-kawan tentang masa depan mereka, ramai lagi sebenarnya yang akan digantung. Ingat sampai sekarang, kesalahan "ponteng sekolah, melawan warden, membuli dan memiliki barang tidak sepatutnya"..macam pelik kan kes tersebut? kes terakhir itu setuju tetapi saya ponteng sekolah walaupun kehadiran penuh? melawan warden walaupun saya jenis patuh pada peraturan? membuli? mencari kes untuk gantungkan saya sebenarnya..hahaha..tetapi itulah kenangan. ada hikmah yang tersirat. kes itulah yang merapatkan hubungan saya dengan seseorang.

~to be continue~

Tiada ulasan :

Catat Ulasan