Selasa, Oktober 30, 2012

Keputusan

Orang kata, fikir dulu sebelum tulis kan. Mungkin ada padahnya bila menaip tanpa fikir. Aku juga begitu, aku menaip kerana perasaan aku sekarang.

Begini, aku ada masalah dan masalah ini rasanya normal dan dialami orang lain.

Aku ada kekasih, mana ada kekasih yang sempurna kan? Yang membezakan, kekasih aku ini pemalu orangnya. Dalam tempoh perkenalan kami, aku senyap-senyap mengajar dia mengenai apa perasaan orang lain, kepentingan keluarga, kepantasan membuat keputusan. Dia ini bijak orangnya, cuma terlalu takut untuk buat keputusan. Yelah, susah kan bila salah buat keputusan? Tetapi orang yang optimis melihat kesalahan itu sebagai lapangan untuk belajar dan segera selesaikan masalah itu. Aku tidak salahkan dia, memandangkan pengalaman dia yang masih mentah. Aku juga begitu, sambil mendidik sambil belajar.

Bila aku kata dekat dia, "Sayang, baik segera beritahu supaya tiada masalah. Tanya pada mereka, nak ke tidak?".
Dia lantas menjawab, " Tak nak la! B tak faham apa yang berlaku!"
Gulp, aku tak faham? Ke dia tak faham bila dia menangguhkan sesuatu lain yang akan berlaku?

Aku utarakan apa perasaan aku, aku jadi tercabar sebab jawatan abg dia, aku risaukan mak abah dia sebab usia mereka dah lanjut. Tetapi aku dikatakan, "B, sebelum abg jadi pegawai tue, dia biasa-biasa je. Mak abah mengharapkan sayang berjaya. Dapat kerja yang tetap, gaji yang tinggi".
Gulp, aku cuma nak dia faham aku sukakan persaingan. Aku jadikan abg dia sbg batch-mark aku. Dah tentu sifat cemburu ada, namun secara optimisnya itu yang menggalakkan seseorang. Tetapi dia melihat sebagai suatu masalah. Dan bila aku katakan pada dia, contohi kakak sulung aku, pandai berdikari. Telinga dia terasa panas. Tetapi tujuan aku supaya dia jadikan target untuk capai ke arah itu.Tentang ibu bapa, aku melihat anak-anak yang berjaya dalam kerjaya sering abaikan ibu bapa mereka. Sedangkan anak yang hanya cukup-cukup makan itulah yang menolong keluarga dia. Tidakkah dia menyedari hakikat ini?

Dia mengetahui bahawa anak-anak kena berbakti pada ibu bapa. Tetapi dia terlupa, dia semakin menjauhi keluarga dia sendiri tanpa dia sedar. Sebagai seorang yang menganggap dirinya adalah suami, dia tidak mahu hubungan kekeluargaan itu renggang. Dia mencari jalan supaya keakraban mereka terjaga. Caranya, pastikan mereka tinggal bersama. Aku tahu apabila dia tinggal bersama keluarga, segala kelemahan, segala apa yang berlaku antara kami, masa, semuanya akan jadi terlalu sikit. Perhatian dia terhadap aku pun makin berkurang. Walaupun aku mengetahui kekurangan itu, tetapi aku tetap jua terpaksa campurtangan dalam beberapa perkara.

Antaranya soal BERDIKARI. Tidakkah orang melihat bila menumpang rumah seseorang itu dilihat sebagai kelemahan?Tidak cukupkah gaji yang dia ada?
Kekurangan di pihak aku; nampak seperti tidak membantu dalam aspek ini. Walhal ketika dia mencari rumah sewa dahulu, akulah yang beri dia pinjam duit deposit rumah kerana dia tidak cukup duit. Tetapi malangnya jasa aku disimpan begitu sahaja.
Ketika BELAJAR, masa dia juga kurang dengan aku. Tetapi, aku memahami itu adalah masa depannya. Walaupun bagi dia tiada hasil daripada belajar itu, tetapi aku tahu dia dapat sesuatu daripada ilmu yang dia belajar.
Kekurangan yang aku kena pikul adalah; andai akulah suaminya, hutang dia adalah tanggungjawab aku. Gaji aku sikit sangat, mungkin aku tidak mampu menolongnya. Tetapi, sebagai suami, akulah yang akan mendorong dia memahami apa yang dia lakukan pasti ada kesan terhadap pasangannya.
Soal KASIH SAYANG, bagaimana dia ingin memberinya?
Tentang MASA DEPAN, bagaimana dia ingin merancangnya?

"..Tanyalah pada diri wahai SAYANGKU. B sedaya upaya lakukan untuk SAYANG sedar banyak perkara yang sangat penting dalam hidup sayang kena rasai. Lakukan sebelum terlambat.

Andai b pergi dulu sebelum b sempat terangkan segalanya, b harap sayang jumpa nukilan ini untuk dijadikan satu peringatan betapa b amat menyayangi diri sayang, dan ianya bukan palsu.."

Tiada ulasan :

Catat Ulasan