Jumaat, Mei 10, 2013

Cadangan Penambah baikkan utk PRU

Pilihanraya 13 dah tamat kan..maka dengan ini saya ingin cadangkan beberapa pkara yg boleh dpertimbangkan dlm pru akan datang.

1. harap tol ditutup 3 hari sebelum dan 2 hari selepas mengundi..ini memudahkn rakyat menunaikan tanggungjawab mereka terutama pekerja di selangor yg balik mengundi di kedah, perlis mahupun di penang..begitu juga negeri2 yg lain..

2. patutkah diharamkan poster, risalah dan bendera parti? pada pengamatan saya, terutamanya di jalanraya, bendera itu dilihat sangat bahaya, malah ada yg hampir kemalangan apabila bendera yg dipasang menutup pandangan pemandu dan laluan. apatah lagi bendera2 itu menelan kos yg tinggi..apa kata kos itu diberi kepada pihak tol, mana la tau leh pujuk2 plus tutup 5 hari je kan dlm tempoh 5 tahun kaut untung..

3. SPR katanya tidak telus..pada pru akan datang, boleh tak kita gantikan kerani yg btugas di kaunter dengan seorg wakil BN dan seorg wakil PR utk btugas kat situ..senarai nama dberi..maklum r, kalau ada dua2 parti yg btugas, sekiranya seorg buat masalah, yg seorg lagi terus lapor la..xde la isu duit atas kaunter..kan? kan? tetapi syaratnya adalah tempat2 panas..

4. masa mengundi dari jam 8pg hingga 3ptg shj..proses kiraan boleh dilakukan pada jam 3.30ptg..utk elakkn lampu terpadam..

5. kita dah ada teknologi mesin cap jari dan ic yg dgunakan di bank2..bukankah negara kita nk jadikan mykad sebagai teknologi perintis segalanya? masa mengundi, bagi ic, cap jari, lulus semak, undi! takut gangguan internet? jangan lupa kita boleh sistem offline..data peribadi hanya dipecahkan kepada pusat mengundi tertentu shj..data diambil dari pusat pendaftran negara..hanya pusat pendaftaran negara shj yg ada data sebenar..

#biometrik#

6. beri voucher minyak masa pilihanraya..caranya? di laluan tol petugas tol plus boleh beri satu kereta terhad 1 voucher minyak yg bnilai rm10. utk menebusnya terhad rm10 bg 1 stesen. boleh tebus bermula sehari selepas dan sebelum mengundi.barulah terasa bukan tggjwb pengundi je, kerajaan pun kena faham masalah wang rakyatnya..


letak dua option kat tol nanti..yg pertama ada tol bagi voucher, yg kedua tak perlu voucher..ibarat satu laluan tunai, dan satu lagi laluan smarttag..kalau xnak voucher, guna laluan smarttag..ala, rm10 je pun, kan?
 
7. mmg benar ad duit saguhati diberi pada pengundi yg balik mengundi..tp pd pengamatan saya, yg hairannya, mengapa hanya dberi pd org tertentu? siap ada list nama lg? wow..be fair la kan, tak kisah a sokong parti mana, janji balik undi..tp hanya pada keloni? siap beratur panjang lagi..

8. umumlah cuti umum pada pekerja..kesian bagi pekerja yg tinggal jauh..

hurm..saya bukan ahli politik, saya juga bukan org yg mahir ekonomi..tp, negara tak rugi andai mereka bijak mentadbir..kuasa bukan segalanya jika amanah tak dijaga..memang pasti ada kekurangan cadangan saya, tapi boleh dibincang..kaji..kaji..dan kaji..

tak guna bersorak kemenangan andai kampung tergadai..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan